how to

Het ROPO-effect: Research Online, Purchase Offline

how to

Margriet

9 december 2021

De laatste tijd hoor je de term steeds vaker: Het ROPO- effect. Research online, purchase offline. Oftewel onderzoek online, koop offline. Klanten doen online-informatie op over een product en gaan naar de winkel om het product uiteindelijk te kopen. Met daarbij alle kennis over het product die ze maar konden vinden online. Daarmee hebben ze soms zelfs meer kennis dan de verkopers in de winkel hebben over desbetreffende producten. Wil je weten hoe je online-aanwezigheid je offline verkopen kan beïnvloeden? Lees dan snel verder!

Wat is het ROPO-effect?

Het ROPO-effect moet je eigenlijk zien alsof je webshop/website een verlengstuk wordt van je fysieke winkel en andersom. Door je on- en offline meetbaarheid in kaart te brengen, krijg je een duidelijk inzicht hoeveel mensen eerst online onderzoek doen naar jouw producten voordat zij in de fysieke winkel de producten kopen. Consumenten doen tegenwoordig van tevoren goed onderzoek als zij wat willen aanschaffen. Hier zie je dan direct waar de customer journey begint voor jouw klant. Er zijn diverse mogelijkheden om dit proces te stimuleren. Het wordt namelijk steeds belangrijker om je on- en offline zichtbaarheid met elkaar te verbinden en hier 1 proces van te maken, zodat deze twee elkaar juist versterken.

Als er geen rekening wordt gehouden met het ROPO-effect in prijs-, verkoop-, marketing,- en reclame strategieën dan wordt er geen rekening gehouden met het gehele assortiment. Een voorbeeld: Je ziet online dat een bankstel niet verkoopt en een bestekset wel. Je zou dan al snel willen stoppen met het adverteren op de bank, want het kost geld en levert niks op. Wanneer je echter kijkt naar de verkopen in de winkel zie je dat er van de bank veel meer wordt verkocht dan van het bestekset. Dit heeft er mee te maken dat mensen met producten die groot, custom made of producten die je moet passen graag in het echt willen zien en daarna pas aanschaffen.

het ROPO-effect

Hoe meet je het ROPO-effect?

Nu we weten wat het ROPO-effect is, is het belangrijk om te zorgen dat je dit zo goed mogelijk meetbaar maakt. Dit kan je op verschillende manieren doen. Hieronder staan een paar voorbeelden die je vrijwel direct kan toepassen op jouw marketing activiteiten.

1. Soft conversies

Stel soft conversies in op je Google Ads account zoals 'winkelvoorraad bekijken' of de 'overzichtpagina’s van je winkels aanklikken'. Op deze manier maak je inzichtelijk wie er geïnteresseerd is naar jouw fysieke winkel gegevens.

2. GPS-tracking

GPS-tracking is ideaal om het ROPO-effect te meten. Via diverse tools kun je meten hoeveel mensen je advertentie bekeken hebben en vervolgens met behulp van die tracking in je fysieke winkel komen.

3. Offline gegevens koppelen

Gegevens van de klant, bijvoorbeeld e-mailadressen, zijn erg nuttig om het ROPO-effect te analyseren. Dit kan je koppelen aan je Google Ads account en Facebook profielen. In combinatie met klantenprofielen die je online opbouwt, kan er een verband gelegd worden.

4. Enquêtes

Vraag aan je klanten die een aankoop doen in de fysieke winkel op basis waarvan zij naar de winkel zijn gekomen. Op deze manier kan je inzichtelijk maken hoeveel mensen daadwerkelijk door online research naar de winkel zijn gekomen. Let wel op dat je zorgt voor een betrouwbaar resultaat. Hoe je jouw steekproefgrootte berekent, lees je hier. 

Beïnvloedbare productcategorieën

Er zijn verschillende producten die sterk worden beïnvloed door het ROPO-effect. Hieronder staat een overzicht van diverse producten die dit hebben.

Fashion & Schoenen

Als je een retailer bent in de fashion en/of retailer bent in schoenen zal dit vast herkenbaar voor je zijn. Er worden veel kleding en schoenen online opgezocht, deze worden vergeleken en er worden reviews over gelezen. Toch blijft het online aanschaffen hiervan lastig, omdat pasvormen vaak verschillen en de klant nooit precies weet welke maat hij/zij nodig heeft. Daarnaast wil diegene natuurlijk dat het lekker zit en ook goed staat. Je ziet dat deze producten daarom vaak ook in de fysieke winkel worden aangeschaft. Als je je bezighoudt met online marketing voor schoenen retailers of met online marketing voor fashion, mode & textiel retailers is het daarom belangrijk het ROPO-effect inzichtelijk te maken en dit mee te nemen in je online marketing strategie.

Meubels en verlichting

Voor het aanschaffen van een meubel willen consumenten ook het liefst naar de winkel gaan. Het is voor de meeste kopers vanaf een online afbeelding lastig te bepalen of een meubel wel echt past in je woonkamer. Als retailer in de wonen / lifestyle branche is het om die reden ook enorm belangrijk rekening te houden met het ROPO-effect en de bovenstaande voorbeelden voor het meten hiervan toe te passen in de marketingactiviteiten. 

Sportartikelen

Wanneer iemand op zoek gaat naar sportkleding, is de belangrijkste reden om dit te kopen vaak dat het lekker zit. Denk bijvoorbeeld aan hardlopers die op zoek zijn naar nieuwe hardloopschoenen; voor diegene is het minder belangrijk hoe het artikel eruit ziet, maar moeten de schoenen wel top zitten. Je zal dus vaak zien dat hiervoor eerst online research wordt gedaan om vervolgens in de winkel de schoenen te kopen. Voor iedereen die zich bezighoudt met online marketing voor sport retailers is ons advies om rekening te houden met Het ROPO-effect en dit zo goed mogelijk inzicht te maken. 

Winkelbezoeken stimuleren met advertenties

Je wilt jouw online en offline activiteiten versterken met elkaar. Google Ads biedt daarvoor diverse opties. Allereerst kun je natuurlijk gebruik maken van lokale campagnes. Hiermee focus jij je op het gebied rond de fysieke winkel. Google zorgt ervoor dat de advertenties alleen worden getoond aan mensen in de omgeving van jouw winkel en wordt er gestuurd op het generen van winkelbezoeken. Daarnaast kun je ook gebruik maken van diverse extensies, waarmee je aanvullende informatie bij je advertentie kunt tonen die offline verkopen kan stimuleren. Hieronder staan een paar voorbeelden van extensies die nuttig kunnen zijn.

1. Oproepextensie: Hiermee geef je bezoekers de mogelijkheid om je bedrijf direct te bellen.

2. Promotie-extensie: Hiermee kun je een kortingscode tonen. Wanneer je zorgt dat deze codes in je fysieke winkel geldig zijn, stimuleer je bezoekers om je winkel te bezoeken.

3. Locatie-extensie: Hiermee kun je jouw locatie toevoegen aan je advertentie. Op deze manier kunnen bezoekers direct de routebeschrijving naar jouw winkel zien en deze starten.

locatie-afbeelding

Via sociale media kanalen is het ook mogelijk om te sturen op winkelbezoekers. Wanneer je kiest bij campagnedoelstellingen voor winkelverkeer wordt je advertentie getoond aan mensen die vlakbij je fysieke winkel in de buurt zijn. 

Zo als je ziet zijn er talloze manieren om je on- en offline kanalen met elkaar samen te laten werken en hier data uit te halen. Wil je zelf meer kennis opdoen over bepaalde kanalen, zoals Google Ads, social advertising of Google Analytics om meer inzicht te krijgen in je resultaten, kan je bij ons een gratis training aanvragen. Wil je een keer sparren over wat voor jou de beste opties zijn? Neem dan contact met ons op.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.