Loading...

Na Google is YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld en is zelfs groter dan de gezamenlijke kabel TV wereldwijd. Door heel specifiek en gericht te adverteren is het net zoals op Google mogelijk om jouw doelgroep via YouTube te benaderen. Dit kan door middel van advertenties, maar uiteraard is YouTube voornamelijk geschikt voor video’s. Net als via het Google Display Netwerk kan er getarget worden op een bepaalde doelgroep die kan variëren in bijvoorbeeld leeftijd en locatie van de gebruiker. Het opzetten van een campagne zal gaan via Google Ads. Vanuit Ads kan er de keuze gemaakt worden wat voor soort advertentie geplaatst wordt.

Advertentiemogelijkheden op YouTube:

Bumper ads: Dit zijn korte promo video’s welke niet langer zijn dan 6 seconden. Deze ads zijn vooral handig als je in een korte tijd veel mensen wil bereiken voor bijvoorbeeld een aankomend event. Het voordeel van Bumper ads is dat je deze niet weg kan klikken, ze zijn ontworpen voor een makkelijk te onthouden boodschap en je betaald pas na 1.000 vertoningen. 

InStream: Dit zou je kunnen zien als de meest populaire vorm van adverteren op YouTube. Deze advertenties kan je na 5 seconden overslaan waardoor het belangrijk is dat je in deze 5 seconden de belangrijkste boodschap en/of het merk goed naar voren laat komen. InStream advertenties krijg je voor-, tijdens- of na een video te zien. Het voordeel van deze advertenties is dat je kosten maakt aan de hand van CPV (kosten per interactie). Dat betekent dat je pas betaalt wanneer minimaal 30 seconden van de video advertentie is bekeken. Mocht de video korter zijn dan 30 seconden dan betaal je wanneer deze volledig is afgekeken.

Video Discovery: Is een soort verzamelnaam voor verschillende advertentiemogelijkheden. De advertenties kunnen verschijnen in zoekresultaten, op de homepage en tijdens het afspelen van YouTube video’s. Daarnaast kan je ook adverteren op partner sites, dit zijn alle sites waarop een YouTube filmpje geïntegreerd is. Het grote verschil bij video discovery is dat de betaling is op basis van CPC (kosten per klik) en de targeting op basis van zoekwoorden.

Waarom YouTube adverteren?

Adverteren op YouTube kent veel mogelijkheden en elke mogelijkheid van adverteren heeft een ander soort content en targeting nodig. Zo kun je bepalen wie je videoadvertenties te zien krijgen, door je doelgroep te selecteren. Je doelgroep kan je selecteren op basis van interesses, demografische gegevens (zoals leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen) locatie, onderwerpen en zoekwoorden. Daarnaast kan je ook je eigen doelgroep op YouTube bijhouden en targeten. Dus bijvoorbeeld iedereen die op je kanaal is geweest of één van je video’s eerder heeft bekeken.

Voordelen van adverteren op YouTube:

  • De plek waar de hele wereld video’s kijkt
  • Je betaalt pas wanneer er interactie plaats vindt
  • Vele malen goedkoper dan TV en Radio
  • Zeer gerichte targetingopties

Like what you read?

Dat dachten we al. Heb je vragen of hulp nodig bij het opzetten of verbeteren van jouw online marketing? Aarzel niet en neem contact op!

Vrijblijvend contact opnemen

Partners die resultaat ook als prioriteit stellen