Loading...

Je website verbeteren aan de hand van Google Tag Manager

Inmiddels heb je vast al eens wat over Google Tag Manager gelezen. Wij schreven er vorig jaar immers al over. Destijds betrof het een introductie van wat Google Tag Manager of GTM nu precies is. Vandaag gaan wij dieper in op hoe je GTM kan gebruiken om je website te verbeteren.

Als je lang genoeg naar je website kijkt dan kun je genoeg zaken bedenken die je anders zou willen hebben; die ene button aanpassen, die ene banner op een andere plek zetten of je usp’s toch wat anders formuleren. Om niet alles aan gevoel en je eigen mening over te laten zou het verstandig zijn om je overwegingen met data te onderbouwen. Hier komt Google Tag Manager heel goed van pas.

GTM maakt het mogelijk om te meten hoeveel interactie er is met bepaalde onderdelen van je website. Aangezien wij zelf ook Tag Manager gebruiken is een praktijkvoorbeeld de mooiste manier om dit uit te leggen.

Stimuleer nieuwsbrief inschrijvingen

Zoals je wellicht hebt gemerkt hebben er wat veranderingen plaatsgevonden op onze website. Zo hebben we een nieuwe footer met de mogelijkheid om je meteen in te schrijven op onze nieuwsbrief.

Om bij te houden of deze nieuwe footer een verbetering is ten opzichte van onze vorige gebruiken wij Google Tag Manager. In Tag Manager kun je een Event aanmaken. In dit geval is het event wanneer iemand zich via de footer inschrijft op onze nieuwsbrief. Als zo’n event wordt voltooid stuurt Tag Manager dit door naar Google Analytics. Zo houd je precies bij hoeveel inschrijvingen je krijgt en of dit een verbetering is vergeleken met de vorige versie. Zo kun je blijven spelen met verbeteringen aan de website en aan de hand van de terugkoppeling uit GTM bepalen wat de vervolgstappen zijn.

Oneindig veel mogelijkheden

Bovenstaand is een eenvoudig voorbeeld om de kracht van Tag Manager uit te leggen. Dit is echter nog maar het begin. De mogelijkheden om je website via GTM te meten zijn eindeloos, denk hierbij aan:

  • Gebruik chatfunctie: Meet het gebruik van de chatfunctie op je website. Door deze events door te sturen naar Google Analytics kun je segmentaties en vergelijkingen maken tussen het gedrag van chatfunctiegebruikers en niet-chatfunctiegebruikers.
  • Gebruik suggesties of recent bekeken: Toon je productsuggesties of laat je recent bekeken producten zien op je productdetailpagina? Tag Manager maakt het mogelijk om te meten in hoeverre deze worden gebruikt. Extra inzicht hierin kan helpen bepalen of hier misschien meer mee gedaan kan worden.
  • Gebruik reviews: Houd je reviews bij van je website? Via events kun je bijhouden in hoeverre mensen hierop klikken en of dit bijdraagt aan de conversieratio. Is de conversieratio van bezoekers die hierop klikken hoger dan is het misschien aan te raden om de reviews een prominentere plek op je website te geven.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. Zoals gezegd zijn de mogelijkheden eindeloos. Heb je zelf nog een idee en vraag je je af of dit ook meetbaar gemaakt kan worden? Neem dan contact op met Multiply. Samen kunnen we dan een meetplan opstellen om te werken naar een nog betere website.