Loading...

Hé Retailer! Q4 komt eraan, ben jij goed voorbereid?

Nu de zomer en het warme weer zo goed als achter ons ligt, wordt het tijd om voor de komende periode de planning op te maken. Waar traditioneel gezien vooral december een belangrijke maand in het vierde kwartaal is, zien we tegenwoordig een verschuiving naar andere dagen zoals een Black Friday of Cyber Monday.

Black Friday

Deze vanuit Amerika overgewaaide evenementen, worden altijd de dagen na Thanksgiving gehouden. Daarmee luiden deze dagen het startsein voor het seizoen van de kerstinkopen. Omdat veel Amerikanen op deze dag vrij zijn, proberen winkels met kortingen zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Dit heeft zich ontwikkeld tot het evenement zoals wij het nu kennen, waarbij winkeliers hoge kortingen geven en winkels bomvol bezoekers staan.

In Nederland wordt Black Friday steeds groter door een groeiend aantal winkels dat meedoet. Uit gegevens van Google Trends blijkt dat ook in Nederland het aantal zoekopdrachten naar Black Friday enorm aan het stijgen zijn.

Black Friday zoekopdrachten

Kortom, Black Friday is dus eigenlijk een “must have” evenement voor je organisatie. Doe je niet mee dan gaat de consument naar de concurrent die wel Black Friday kortingen geeft. Dat blijkt ook wel uit de resultaten van Bol.com, die in 2016 door het inzetten van Black Friday acties om 16:00 uur al meer bezoekers hadden binnen gekregen dan op de drukste dag in 2015. Maar hoe kan je er nu precies goed op inspelen en waar moet je je boodschap verspreiden?

Drukke dag Black Friday

YouTube

Een van de grootste kansen om veel nieuwe bezoekers en kopers binnen te halen is YouTube. YouTube is na Google de grootste zoekmachine met de meeste zoekopdrachten. Naar verhouding met Google is de concurrentie op YouTube lager en daarmee ook de prijs van het adverteren. Een Bumper Ad is een geschikt middel om hierbij te gebruiken. Dit is een advertentiefilmpje van 6 seconden, waarbij je bijvoorbeeld kort kan laten zien wie je bent, wat je doet en je boodschap kan delen. In jouw geval kies je dan natuurlijk voor een boodschap die bestaat uit Black Friday en Korting.

Maar natuurlijk hoeven de uitingen niet alleen vanuit YouTube te komen. Sterker nog, hoe meer exposure je creëert hoe groter de kans is dat de bezoeker uiteindelijk bij jouw winkel of webshop koopt. Door ook gebruik te maken van het display netwerk en kanalen buiten Google zoals Facebook of Instagram, creëer je die extra exposure. Belangrijk hierbij is wel om overal eenduidige communicatie aan te houden. Probeer dus eenzelfde boodschap over verschillende kanalen te pushen, zodat de consument het makkelijk kan herkennen.

Een ander groot voordeel van het binnen halen van veel verkeer, is dat je deze later opnieuw kan bereiken door middel van remarketing of wanneer ze ook iets aankopen met een nieuwsbrief. In de periode na Black Friday en de drukke december maand, haal je dus zeker ook nog voordelen uit deze drukke periode.

Om je goed te kunnen voorbereiden is het belangrijk dat je hier zo vroeg mogelijk mee begint. Wij kunnen je uiteraard hier ook mee helpen door samen een plan op te stellen. Stuur een mail naar info@multiply.nl voor meer informatie.

By | 2017-09-08T14:38:40+00:00 8 september 2017|