SEO voor retail

Bij Multiply zijn wij gespecialiseerd in SEO voor retail. Ben jij een retailer in de fashion, schoenen, sport of wonen/lifestyle branche en op zoek naar een partner die jou helpt bij het optimaliseren van je SEO. Wij helpen je graag verder.

Als dé retail marketing specialist weten we als geen ander hoe belangrijk het is om organisch goed vindbaar te zijn en niet alleen afhankelijk te zijn van adverteren. Met onze jarenlange ervaring in SEO voor de detailhandel geven wij advies hoe jij als retailer ervoor zorgt dat jouw website SEO-technisch goed in elkaar zit, de content optimaal aansluit op het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten en wat jij buiten je website om kunt doen om je organische vindbaarheid te verhogen.

Wat houdt SEO in?

SEO staat voor Search Engine Optimization ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Met SEO is het grootste doel om ervoor te zorgen dat je website hogere posities behaald in de zoekmachines (denk aan Google). Zo’n 90% van de online gebruikers geeft Google de voorkeur. Het is dus heel belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachine van Google. Hogere posities in Google zorgen voor meer verkeer op je website wat zorgt voor meer aankopen/leads voor jouw webshop of organisatie.

Hoe kan je je SEO verbeteren?

De organische vindbaarheid van jouw website kan op verschillende manieren verbeterd worden. Ten eerste is het heel belangrijk dat jouw website SEO-technisch goed in elkaar zit. Je kunt veel content op je website hebben, maar als Google de pagina’s niet kan uitlezen of überhaupt niet ziet, dan ga je nooit op de eerste pagina in Google terechtkomen.

Daarnaast is het belangrijk dat de content optimaal aansluit op het zoekgedrag. Zo zijn er bezoekers die zich aan het oriënteren zijn op google. Dit gebeurd vaak d.m.v. algemene zoektermen. Als voorbeeld kan dit bijvoorbeeld een nieuw merk zijn die hij of zij is tegengekomen en dus gaat googelen. Het kan ook zijn dat een bezoeker al bekend is met een merk, en daarbij opzoek is naar een jas van dit merk. Dan is de zoekopdracht al een stuk specifieker en daar wil je dan de focus als retailer met jouw content ook op leggen. Wat je natuurlijk wilt is dat de bezoeker daadwerkelijk terechtkomt op een pagina dat gaat over de jassen van dat betreffende merk. Door hier met SEO een strategie op te zetten kan je de organische resultaten van jouw website verbeteren.

Analyse

We analyseren je website op technisch en inhoudelijk gebied en identificeren verbeterpunten.

Optimalisatie

Naar aanleiding van de uitgevoerde check worden de verbeterpunten doorgevoerd op de website.

Herhaal

Om de ontwikkelingen op SEO-gebied bij te blijven herhalen we dit proces regelmatig.

Organische vindbaarheid voor retail

Retailers organisch helpen groeien is wat onze SEO-specialisten het liefste doen. Dit doen zij door de retailers en merken verder te helpen met de volgende werkzaamheden:

Contentmarketing voor retail

Een belangrijk aspect van SEO voor retail is het schrijven van content. Dit doe je echter niet zonder hier goed over na te denken en onderzoek naar te doen. Wij bij Multiply ondersteunen jou als retailer bij het schrijven van content door het zoekwoordonderzoek uit handen te nemen. Zo krijg jij inzicht in de maandelijkse zoekvolumes, de posities die jij met je pagina's nu al hebt en wat de concurrentie is op deze zoektermen. Op basis van deze gegevens worden de “content gaps” inzichtelijk. Dit houdt in dat we inzichtelijk hebben op welke zoekwoorden of termen er de focus moet liggen aangezien daar met organische vindbaarheid kansen liggen. Tijdens de consultancy meeting lichten we deze toe aan de content writer of online marketeer zodat zij er mee aan de slag kunnen. Om hulp te bieden bij het schrijven van content hebben wij de keyword map ontwikkeld. Hiermee ben je gemakkelijk in staat om op een efficiënte manier zoekwoordenoptimalisatie in de praktijk te brengen. Zo is het mogelijk om zoekwoorden vast te zetten en maandelijks te volgen om te zien of er al stijgingen plaatsvinden in de zoekresultaten van Google(SERP).

Techniek van de website (monitoring)

Een ander belangrijk onderdeel van SEO is de techniek van een website. Allereerst maken we een analyse van alle aspecten van de techniek die bijdragen aan jouw organische vindbaarheid. Nadat we dit inzichtelijk hebben gemaakt, bepalen we op welke aspecten voor jullie website nog winst valt te behalen. Dit beschrijven we in een adviesrapport. Vervolgens delen we de verschillende verbeterpunten in op basis van prioriteit. Hierna gaan we om de tafel met de klant en de technische partij om onze bevindingen toe te lichten en ervoor te zorgen dat deze op de juiste manier worden opgepakt. Bij de meeste partijen blijft het dan hierbij en wordt er niet meer omgekeken naar de techniek. Wij hebben het vaak zien gebeuren dat er in de techniek van de website nog verschillende mankementen zijn voorgekomen nadat er technische punten waren uitgevoerd.

Dit is dan ook de reden dat wij dit maandelijks blijven monitoren zodat er geen technische problemen blijven voorkomen en dat grote issues of gebeurtenissen direct opvallen en getackeld kunnen worden.

Linkbuilding voor retail

Nog steeds één van de belangrijkste signalen binnen het algoritme van zoekmachines zijn links (binnen je website én van buiten). Voorwaarden voor het starten met linkbuilding als retailer is dat de content op, en de techniek van, je website in orde is. Daarnaast dient er recent een zoekwoordenonderzoek te zijn uitgevoerd en is het duidelijk wat de zoekwoorden zijn met de hoogste prio. Voor we starten met linkbuilding voeren we allereerst een kosteloze quickscan uit waarbij we kijken waar de kansen liggen en adviseren we een linkbuildingsmethode. Hierna gaan we voor je aan de slag en sturen we je maandelijks een rapport met de voortgang.

Op zoek naar een partner die jou helpt bij SEO?

Wij helpen jou graag verder. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.