Loading...
Vatana Charlotte Pauwels 2017-10-31T10:20:04+00:00

Project Description

Over Vatana

Vatana is al 45 jaar een groeiend familie bedrijf. De afgelopen decennia ontpopte Vatana zich tot één van de grootste winkels van Limburg (België). Met (sport)schoenen, lederwaren, (sport)kleding, speelgoed en nog veel meer artikelen wisten ze het grote publiek naar hun winkel te trekken. Met enorme vestigingen van tussen de 5.000m2 en 10.000m2 in Paal, Genk en Overpelt kon een webshop gewoon niet langer ontbreken. Ruim 2 jaar geleden startte Vatana met een webshop die tot op heden nog steeds groeiende is.

“Dankzij de samenwerking met Multiply groeide onze webshop plots veel sneller. Wij zagen onze onlineverkoop al snel verdubbelen. Momenteel doen we nog steeds beroep op de expertise van dit enthousiaste team. We zijn zeer tevreden over de constante opvolging van de verkoop en budgetten, daarbovenop luisteren we maar al te graag naar hun advies.”

Kristof Schraepen - Financieel Directeur, Vatana N.V.

Resultaten

Stijging in opbrengst sinds online adverteren

200% stijging van de opbrengst door online adverteren

Meer nieuwe bezoekers door online marketing

95% meer nieuwe bezoekers door de inzet van online marketing

A/B testresultaat: hogere conversieratio

Uit A/B testen komt naar voren dat een aantal aanpassingen op de winkelwagenpagina zorgen voor 35% hogere conversieratio.

A/B testen voor een verhoging van de conversieratio
Bij Vatana plaatsten veel bezoekers wel een product in de winkelwagen, maar werd er geen bestelling gedaan. In een A/B test namen we twee mogelijkheden voor het optimaliseren van de winkelwagen samen. Hierbij werd het effect van het communiceren van de klantenservice en een checkout optie voor gasten gemeten. In feite kreeg de helft van de bezoekers de originele winkelwagen te zien en de andere helft de geoptimaliseerde winkelwagen.

In de geoptimaliseerde versie werd de goede klantenservice getoond om de motivatie om te bestellen te verhogen. Dit is ook gedaan om eventuele twijfel weg te nemen en het risico van bestellen te verminderen. Immers, als het bestelde artikel toch niet 100% is wat er van verwacht wordt kan het altijd kosteloos teruggestuurd worden. Daarnaast kan verplichte registratie een echte deal breaker zijn en dit kwam ook naar voren uit het gedrag van de bezoekers van Vatana. In de geoptimaliseerde winkelwagen werd getoond dat registratie niet vereist is.

Uit de A/B test bleek dat de geoptimaliseerde winkelwagen beter presteerde, de conversieratio steeg met 35%!