Benefrietjes

Online marketing voor een campagne met landelijk bereik

Benefrietjes
Doelstellingen
  • Awareness creëren
  • Mensen tot actie over laten gaan
  • Bewustwording actie
91704796_118202783156958_54070829348028416_n
Wie is Benefrietjes?

De Coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er 1 miljard kilo frietaardappelen blijven liggen in de schuren van aardappelboeren. Met als gevolg een grote financiële klap in deze sector. Strategisch Ontwerpbureau Doordacht heeft daarom met Brancheorganisatie Akkerbouw contact gezocht voor een bijzondere samenwerking. Die resulteerde in de Benefriet actie waarvoor Multiply de online marketing verzorgde.

De sector had behoefte aan een reddingsactie in de vorm van de Benefriet campagne. Een campagne die ervoor moet zorgen dat de consument zoveel mogelijk wordt gestimuleerd om frietjes te eten en daarmee het overschot bij de boeren te verminderen.

De uitdaging

Het doel van de Benefrietjes campagne was de aardappeloverschotten bij de telers weg te werken. Om dit handen en voeten te geven werd er friet uitgedeeld bij vitale sectoren en beroepen. Op die manier riep de campagne mensen op om friet te eten en te trakteren en gaven we tegelijkertijd zelf het goede voorbeeld door de vitale sectoren te trakteren op frietjes. Hiervoor moest online zichtbaarheid gecreëerd worden, en daar lag gelijk de uitdaging. Hoe bereik je de juiste doelgroep die vervolgens ook voldoende geactiveerd worden om tot actie over te gaan? Je kunt immers niet meten hoeveel procent van het bereik daadwerkelijk tot actie overgaan. Daarvoor werd de samenwerking opgezocht met Multiply. 

De aanpak

Er zijn verschillende acties ondernomen om deze uitdaging te volbrengen. We realiseerden meetbaarheid van de landingspagina's (inclusief micro-conversies), maakten in korte tijd een online campagne aan en richtten deze samen met Doordacht in. We activeerden Google Ads, Facebook, LinkedIn en Instagram en stelden hierop interessante & relevante doelgroepen in. Met een beperkt budget moest de campagne onder de aandacht worden gebracht in een zo'n groot mogelijke doelgroep. Ten slotte rapporteerden we de resultaten periodiek.

"Hoe mooi zou het zijn als we de mensen die hard werken, van onze aardappelen kunnen voorzien?"

André Hoogendijk, Brancheorganisatie Akkerbouw

De resultaten

De Benefrietjes campagne heeft ervoor gezorgd dat er landelijke aandacht is gecreëerd die door verschillende media werd opgepakt, zoals Trouw, RTL Nieuws en het NOS Jeugdjournaal. Online werd de campagne meer dan 1 miljoen keer vertoond.

1 miljard

kilo aardappelen

28.164

unieke bezoekers

1.013.037

online weergaven

Ook groei ervaren?

Wil jij net als Benefrietjes ook soortgelijke groei ervaren? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.