Loading...

Internationale targeting & SEO

Eén van de meest onderschatte factoren voor je SEO is de internationale targeting. We hebben bij Multiply in de afgelopen tijd een aantal gevallen gezien waarbij de internationale targeting sterke invloed heeft gehad op de organische vindbaarheid van een website. Hoogste tijd voor een blog dus!

Big big world

De wereld is groot. Er zijn (inclusief dialecten) meer dan 1.000 talen bekend die in een kleine 200 landen worden gesproken. De meeste websites richten zich op één taal en een geografisch gebied zoals een land, maar je kunt die website vanuit alle uithoeken van de wereld benaderen zolang je toegang heb tot het internet. Daarnaast is Google in meer dan 100 talen beschikbaar en elke taal heeft zijn eigen Google index. Hoe weet de zoekmachine dan welke site past bij jouw zoekopdracht? Als je zoekt op ‘lekkende kraan’ heb je er niet zoveel aan als Google je een Argentijnse loodgieter voorschotelt.

Internationale targeting

Er zijn voor de zoekmachine diverse signalen die vertellen op welke taal en geografisch gebied de site zich richt:

  1. Topleveldomein: Dit is bijvoorbeeld .nl voor websites die zich op Nederland richten, maar .com voor websites die geen specifieke geografische targeting hebben. Dat is de reden dat grote internationale merken vaak een .com site hebben. Het betekent echter óók dat het lastiger kan zijn om in een specifiek gebied als Nederland of België gevonden te worden.
  2. Google Search Console targeting: Google geeft je de mogelijkheid om je websites en/of delen daarvan te targeten op geografische gebieden. Heb je een .com website maar wil je alleen in Duitsland gevonden worden? Dan kun je dat in Search Console instellen. Let dus op dat je targeting altijd goed staat! Het wordt lang wachten op je SEO posities als je doelgroep Nederlands is maar je website Engeland target.
  3. Hreflang verwijzingen: Dit zijn stukjes code op iedere pagina van je website die vertellen in welke taal de site is geschreven, welk geografisch gebied wordt getarget én wat voor iedere pagina een alternatief is in een andere taal. Voor een webshop vertelt dit de zoekmachine bijvoorbeeld dat die productpagina er ook in het Frans of Duits is. Als deze hreflang verwijzingen niet kloppen kan het voor een zoekmachine heel moeilijk zijn om de website te begrijpen.
  4. Geschreven taal: Google is slim genoeg om te zien in welke taal een website is geschreven. Als je een site in het Duits schrijft zal Google begrijpen dat je je niet op Turkije richt. Dit betekent andersom óók dat het lastig is om met bijvoorbeeld een Nederlandse site organische posities te behalen in het buitenland. Zorg dat je de taal van je doelgroep gebruikt.
  5. Geografische locatie: Ten slotte wordt er gezegd dat de geografische locatie van de servers van de website een (minimale) invloed hebben op je organische vindbaarheid. Of dit echt zo is is lastig te testen, maar het zou dus kunnen lonen om je website te hosten in het land wat je wil bereiken.

Cocktail

Omdat er dus in ieder geval vier sterke indicatoren zijn van internationale targeting kan er een ‘dodelijke cocktail’ ontstaan voor je online vindbaarheid. Er is een groot risico voor verminderde organische vindbaarheid als je topleveldomein, search console targeting en hreflangverwijzingen niet matchen en niet goed zijn ingesteld.

Wil jij meer weten over internationale targeting? Volg een training of laat ons jouw website analyseren.