Loading...

Een grote valkuil bij e-mailmarketing: meetbaarheid

Je hebt het misschien al gelezen. Na veel vraag vanuit klanten hebben wij het land van e-mailmarketing betreden. We zien e-mailmarketing als een van de meest effectieve manieren om meer uit je klantenbestand te halen en om top of mind te blijven bij jouw doelgroep.

Pssstt! Wij bieden nu tijdelijk GRATIS e-mailmarketing aan tot en met 1 mei.

In deze blog vertellen we je meer over een valkuil die wij vaak tegenkomen bij mailings, namelijk de meetbaarheid. Of liever gezegd het gebrek hiervan. We vertellen je onze oplossing om beter inzicht te krijgen in de resultaten van je mailings.

Zorg voor een goede koppeling

Bijna elk mailplatform biedt zelf al een aantal statistieken aan. Zo kun je zien hoe vaak de e-mails zijn geopend, door wie en hoe vaak er op een link is geklikt. Helaas komen we nog regelmatig tegen dat het mailplatform niet gekoppeld is aan het meetprogramma dat wordt gebruikt om de website te analyseren. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met MailChimp is het belangrijk om de koppeling te maken met het programma waarmee jij jouw website analyseert. Dit zal vaak Google Analytics zijn. In de meeste gevallen is het koppelen erg eenvoudig en binnen no time gedaan. Gebruik je MailChimp dan kun je de koppeling met Google Analytics maken door simpelweg vanuit MailChimp in te loggen op je Google Analytics account. Navigeer hiervoor naar Account > Integrations.

Wanneer de koppeling is gemaakt kun je de mailings die je stuurt terugzien in Google Analytics. Je ziet dan bijvoorbeeld hoeveel bezoekers naar de website hebben doorgeklikt vanaf de nieuwsbrief en hoe zij zich daarna hebben gedragen. Hebben zij een bestelling gedaan? Of zijn ze gelijk weer afgehaakt? Binnen Google Analytics kun je dit terugzien onder Acquisitie > Campagnes en bij Kanalen > Email.

Gebruik UTM tagging

Nadat de koppeling is gemaakt kun je de resultaten dus terugzien in het meetprogramma. Je ziet dan de overkoepelende prestatie van de mailing. Er bestaat daarnaast een manier om meer specifieke inzichten te krijgen: UTM-tagging. Voorbeeld:

Wat je doet is het aanpassen van alle links naar de website in je mailing, bijvoorbeeld deze achter het logo, de afbeeldingen en buttons. Je voegt hierbij extra parameters toe aan de URL van de link, waardoor je de mailing makkelijk terug kan herkennen. Wanneer je aparte UTM tags toevoegt aan de linkjes binnen bepaalde onderdelen van de mailing kun je de resultaten hiervan gerichter meten. Eerder schreven we deze blog waarin wordt uitgelegd hoe je UTM-tagging kan toepassen.

Wil je meer doen met e-mailmarketing? Wij bieden nu tijdelijk GRATIS e-mailmarketing aan tot en met 1 mei.