Loading...

Google Grants: De nieuwe richtlijnen voor 2018

Maak je gebruik van een Google Grants account, wees dan goed voorbereid op het nieuwe jaar met de nieuwe voorwaarden waar je Google Grants account aan moet voldoen. De nieuwe voorwaarden zijn voornamelijk bedoeld om de adverteerders van deze accounts te dwingen om zo relevant mogelijk te adverteren en zo de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine te vergroten.

Wat is Google Grants?

Google Grants is een sponsorprogramma van Google om goede doelen te ondersteunen door middel van het aanbieden van gratis AdWords budget. Dit budget is voor het goede doel bedoeld om te zorgen dat zij vindbaar zijn op de onderwerpen die betrekking hebben op het goede doel. Via deze weg probeert Google zijn maatschappelijke steentje bij te dragen. Om misbruik en verouderde accounts te voorkomen heeft Google sinds dit jaar extra richtlijnen voor Google Grants opgesteld.

Wat zijn de nieuwe richtlijnen?

Zoals eerder vermeld, zijn de nieuwe richtlijnen voornamelijk bedoeld om de Google Grants adverteerders te dwingen meer relevant te zijn om zo irrelevante advertenties te voorkomen. De nieuwe richtlijnen voor de Google Grants adverteerders zijn als volgt:

Minimum CTR van 5% op accountniveau.

De doorklikratio op accountniveau dient sinds dit jaar gemiddeld op 5% of hoger te liggen. Wanneer niet in de daarna twee opvolgende maanden aan deze vereiste wordt voldaan dan kan Google het account opschorsen. Wanneer dit is gebeurd dient Google gecontacteerd te worden om vervolgens het account weer te herstellen om zodoende nog een poging te kunnen wagen om de 5% CTR te behalen.

De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet minimaal 3 of hoger zijn en het afschaffen van Branded en Single keywords.

Van alle gebruikte zoekwoorden dient de kwaliteitsscore hiervan minimaal 3 of hoger te zijn. Dit dwingt non-profit organisaties alleen op relevante zoekwoorden te adverteren. Voorheen wilde sommige non-profit organisaties wel eens heel breed adverteren aangezien ze 10.000 USD aan gratis advertentiebudget hebben, echter was dit niet heel bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

Er mag geen gebruik meer worden gemaakt van branded keywords waar de stichting geen eigenaar van is. Voorbeelden hiervan zijn een Google of YouTube. Ook mag er sinds dit jaar geen gebruik meer worden gemaakt van ‘single keywords’. Dit dwingt adverteerders specifieker te zijn met het instellen van zijn of haar zoekwoorden. Het adverteren op het zoekwoord ‘armoede’ is dus niet meer toegestaan. Hierin zijn echter wel een paar uitzonderingen op de regel.

Geo-targeting

Voortaan moet elk Google Grants account gebruik maken van Geo-targeting. Dit betekent dat er niet meer gebruik gemaakt mag worden van een te algemene targeting. Een voorbeeld hiervan is wanneer je mensen in Eindhoven wilt bereiken je niet geheel Nederland moet targeten. De targeting dient hier dus ingesteld te worden op Eindhoven in plaats van heel Nederland.

Overige voorwaarden:

  • Elke campagne moet 2 advertentiegroepen en minimaal 2 advertenties hebben.
  • Ieder account moet gebruik maken van minimaal 2 actieve sitelink extensies.

Beheer je zelf een Google Grants account en heb je vragen over deze nieuwe richtlijnen? Of heb je hulp nodig bij het instellen van jouw Google (Grants) account, neem dan gerust contact met ons op.