Loading...

Gmail Ads als verlengde van je e-mailmarketing

Iedereen heeft er wel eens mee te maken gekregen: spam in je e-mail inbox. Tegenwoordig wordt het grootse aandeel van spammail door allerlei slimmigheden er al uitgefilterd en belandt het in je spam inbox of ongewenste e-mails. Gmail Ads werken anders en zijn daarmee een mooie aanvulling op je online marketingactiviteiten, zeker wanneer je al goede resultaten behaalt met een e-mailnieuwsbrief.

Wat zijn de voordelen van Gmail Ads voor de gebruikers?

Google heeft iets slims bedacht om toch effectief via e-mail te kunnen adverteren: Gmail Ads (voorheen Gmail Sponsored Promotions). Dit zijn advertenties die in een apart tabblad in Gmail verschijnen.

Hierdoor blijft niet alleen je inbox gespaard van de vele e-mailcampagnes die dagelijks worden verstuurd, maar je kunt ook zelf kiezen of je de advertenties bekijkt. Zie het als een reclamefolder in je mailbox: je kunt hier alle advertenties bekijken die naar jouw Gmail zijn verstuurd en je bepaalt gemakkelijk zelf welke reclame-uitingen je wilt lezen en welke relevant zijn voor jou, zonder dat je het gevoel hebt dat je op vervelende wijze benadert wordt door adverteerders. Dit is vaak wel het geval bij spam die direct in je mail verschijnt. Bij Gmail Ads weten gebruikers dat het om reclame gaat, waardoor het vertrouwder voelt. Bovendien doet Google er alles aan om de veiligheid van haar gebruikers te garanderen. Net als bij AdWords advertenties moeten Gmail Ads dus voldoen aan het advertentiebeleid van Google en Gmail Ads zijn dus altijd afkomstig van een betrouwbare bron en aanbieder.

Wat zijn de voordelen van Gmail Ads voor de adverteerder?

Gmail Ads biedt niet alleen voordelen voor haar gebruikers, maar ook voor de adverteerder. Ten eerste zijn Gmail Ads relatief goedkoop als we kijken naar het potentiële bereik. Je betaalt ongeveer € 0,05 tot € 0,10 per klik. Dit is een stuk lager dan de gemiddelde kosten per klik (CPCP) in Google AdWords. Ten tweede is de betrokkenheid een factor die een rol speelt. Een gebruiker moet namelijk bewust naar het tabblad reclame gaan en door de advertenties heen lopen en kijkt op deze manier of er iets tussen zit dat hem/haar interesseert. Het is dus een bewuste handeling van de gebruiker om de reclame te lezen. Een derde voordeel is dat voor branding doeleinden Gmail Ads een interessant medium is. Je bent niet afhankelijk van e-maillijsten zoals bij een normale e-mailcampagne en het bereik is groot. Een ander belangrijk voordeel is dat je sinds 2018 ook gebruik kunt maken van nieuwe functies in Gmail Ads, waardoor het een interessant medium is om op in te zetten.

Nieuwe functies sinds 2018

Sinds 2018 is het mogelijk om remarketing toe passen in Gmail Ads. Je kunt nu dus mensen opnieuw bereiken met Gmail Ads die bijvoorbeeld al eerder een interactie hebben gehad met je website, je mobiele app hebben gebruikt of een andere belangrijke handeling hebben uitgevoerd. Zoals we inmiddels weten is remarketing één van de krachtigste methoden om mensen te bereiken waarbij de kans op een conversie hoger ligt. Met de remarketing functie in Gmail Ads krijgen je advertenties een aparte plaats in het reclame tabblad van Gmail. Ze worden bovenaan geplaatst en krijgen het label advertentie mee.

Doordat ze bovenaan staan en een andere indeling hebben vallen ze meer op. Met remarketing in Gmail Ads kun je dus nog relevantere advertenties laten zien doordat je de advertenties kan inrichten en vormgeven per remarketingdoelgroep. Hierdoor wordt de effectiviteit van een Gmail Ads campagne flink vergroot.

Er zijn in de nieuwe AdWords interface vele verschillende manieren om de advertenties vorm te geven, waardoor je de advertentie naadloos aan kan laten sluiten op je beoogde remarketing doelgroep en op je andere (online) marketingactiviteiten.

Ben je benieuwd of Gmail Ads iets voor je is? Neem dan contact op met Multiply, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden.