Als retailer ben je altijd aan het werk om jouw naamsbekendheid te vergroten. Of je nu net begint of al langere tijd bezig bent, het is altijd belangrijk om jouw merk onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Dit kan je doen door offline of online kanalen in te zetten. We zullen in deze blog verder ingaan op de manieren hoe jij als retailer de naamsbekendheid van jouw winkel kunt vergroten.
Online naamsbekendheid vergroten
De online wereld biedt talloze opties om jouw winkel zichtbaar te maken. Je kan het online kanaal zowel betaald als organisch inzetten.
Social:
Er zijn diverse social kanalen die je kan inzetten om zichtbaar te zijn. In onderstaande grafiek kan je goed zien welke social kanalen er in 2023 allemaal zijn en je kan gebruiken. Hierin zie je ook de stijging of daling per kanaal in de loop van de jaren. Handig dus om te zien welke kanalen de afgelopen jaar een stijging in gebruikers hebben doorgemaakt.

Op Social media kan je via je je eigen kanalen de volgers die je hebt opgebouwd bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Instagram waarin je via stories of posts je klanten de gehele dag kan meenemen wat er binnen komt en wat de nieuwe producten zijn. Of maak gebruik van het mega populaire kanaal TikTok, waar jij via video’s jouw producten of dienst toont. Wil je naast je huidige doelgroep een nieuwe doelgroep gaan bereiken dan is adverteren via sociale media een goed idee.
Google Ads:
Via Google Ads zet je betaalde advertenties in om jouw webshop of website meer zichtbaarheid te geven op het moment dat er naar bepaalde zoektermen wordt gezocht. Dit kan je doen doormiddel van search of display campagnes. Mocht je een webshop hebben, kan je ook met deze producten adverteren doormiddel van een Performance Max Shopping Campagne. Deze vorm van adverteren zorgt ervoor dat je in Google shopping naar voren komt met jouw producten.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een enorm goed kanaal om jouw huidige doelgroep te bereiken en te activeren een (nieuwe) aankoop bij jou te doen. Belangrijk om hier consistent een mail te versturen zodat je doelgroep ook weet wanneer jouw nieuwsbrief komt. Zorg in je e-mails altijd voor (meerdere) call-to-actions. Dit doe je bijvoorbeeld door ze naar je webshop te sturen, de producten die je toont in je nieuwsbrief of door ze naar de winkel te ‘lokken’ door bijvoorbeeld een X percentage korting te geven als ze de nieuwsbrief laten zien in de winkel op hun telefoon.
SEO
Zichtbaar vergroten op Google, maar geen marketingbudget om te adverteren? Steek veel tijd in het schrijven van SEO teksten op je website. Door relevante SEO teksten op je website te plaatsen zal Google jou opmerken en bestaat de mogelijkheid dat je hogere posities behaald in de organische resultaten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door blogs te schrijven of uitgebreide product omschrijvingen aan je producten toe te voegen.
Het is overigens sterk aan te raden om als je wel advertentiebudget hebt, alsnog veel aandacht te steken in je SEO. Het consistent updaten/bijhouden van je Google Mijn Bedrijf pagina helpt ook mee bij het vergroten van je naamsbekendheid. Denk hierbij aan het plaatsen van foto’s en updates over je winkel, maar ook het reageren op reviews die binnenkomen.
Offline je naamsbekendheid vergroten
Naast de online kanalen zijn er ook veel offline kanalen die je kan gebruiken om jouw winkel of webshop meer bekendheid te geven. Onderstaand benoemen we een aantal offline acties die voor meer zichtbaarheid kunnen zorgen:
Flyers
Door flyers uit te delen in de buurt van jouw winkel, bijvoorbeeld op sportclubs, breng je jouw winkel onder de aandacht. Zorg ervoor dat ze aantrekkelijk en informatief zijn zodat mensen het onthouden en er een actie aangebonden is zodat ze eerder naar jouw winkel komen of gaan bestellen bij jou.
Evenementen
Hou regelmatig evenementen in de winkel. Als je een webshop hebt is het ook een leuk idee om in het magazijn of het kantoor een evenement te organiseren om zo ‘kennis’ te maken met jouw klanten. Bij een evenement krijgen de mensen kans om jouw producten of diensten beter te ervaren en kunnen ze jouw bedrijf beter leren kennen. De kans is aanwezig dat zij dit zullen delen op hun socials, dus zorg ervoor bij het organiseren van een event dat je altijd zorgt voor een uitnodigende plek om toffe foto’s te maken of een aansporing tot het delen van de foto’s op socials met een eigen hashtag van het bedrijf.

Sponsoring van een sportteam
Als je meer bekendheid wilt lokaal is het een idee om een sportteam of sportclub te sponsoren. In ruil voor jouw sponsoring wordt de naam van jouw bedrijf goed onder de aandacht gebracht op bijvoorbeeld de tenue’s of reclameborden langs de kant van een veld.
Winacties
Organiseer winacties voor jouw klanten, bijvoorbeeld door een shoptegoed te verloten onder de kopers van afgelopen week. Of verloot een artikel uit jouw winkel. Dit zorgt voor een extra stimulans om jouw winkel te bezoeken. Deel deze acties ook op jouw sociale media en vermeld erbij als ze het op hun eigen profiel delen, ze meer kans maken om te winnen.
Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze blog, neem dan gerust contact met ons op via onderstaande button!
Retail marketing nieuws in je inbox
We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.