news

Wat is het Google Manufacturer Center?

news

Michael

21 maart 2019

Ben jij de eigenaar van een merk en wil jij ook dat jouw producten vaker verkocht worden bij resellers? Dan is het Google Manufacturer Center dé tool om hier zelf invloed op uit te oefenen. De tool is nog redelijk onbekend, terwijl de mogelijkheden die het Center biedt heel handig zijn en een schat aan informatie kunnen opleveren! In dit blog gaan we dieper in op voor wie de tool bedoeld is en wat je er zoal mee kunt.

Het Google Manufacturer Center is een tool die ervoor zorgt dat producten juist en volledig worden weergegeven op Google.com en andere Google-services. Het is specifiek bedoeld voor eigenaren van een merk. Zij kunnen de tool gebruiken om meer inzicht te verkrijgen in de online resultaten van hun merk. Dit kunnen zowel de resultaten van hun eigen online inspanningen zijn als die van alle andere partijen die hun merk verkopen.

De tool kan bijvoorbeeld prijstrends achterhalen. Dit houdt in dat je per product kan bekijken wat de gemiddelde aangeklikte prijs is en wat de gemiddelde prijs is die wordt vertoond. Op deze manier weet je dus of alle resellers van het merk de aanbevolen prijs aanhouden of het product voor een lagere prijs online hebben staan.

Ook kun je van jouw topproducten de prestaties over een bepaalde tijd in de gaten houden. Zo weet je precies hoeveel klikken en impressies de meest belangrijke producten uit de collectie krijgen.

Een veelvoorkomend probleem in de fashionmarkt is dat resellers vaak niet over alle relevante productinformatie beschikken die een merkeigenaar wél heeft. Als merkeigenaar zou je dit probleem kunnen oplossen door met het Google Manufacturer Center één complete productfeed met alle relevante productinformatie aan te leveren. Met de tool kun je namelijk gedetailleerde productinformatie als titels, beschrijvingen, YoutuTube video's, etc. toevoegen aan de resultaten van resellers in Google Shopping. Dit doet Google door de producten op basis van de GTIN te koppelen.

Als er een match is tussen de GTIN uit de feed van de merkeigenaar en die van de reseller, dan kan Google de extra informatie automatisch toevoegen aan de resultaten in Google Shopping. Dit zorgt ervoor dat de producten meer vertoningen krijgen, wat uiteindelijk zal leiden tot meer verkopen. Google geeft zelf aan dat er een uplift tot 20% kan worden verwacht.

Kortom: met het Google Manufacturer Center kun je extra inzichten verkrijgen en de productfeed van resellers verrijken met extra data. Het gebruik van de tool is dus voor iedere merkeigenaar uiterst relevant. Ben jij benieuwd hoe het Google Manufacturer Center moet worden ingesteld? Of wil je gewoon meer informatie? Neem dan nu contact op met Multiply!