Verlaten winkelwagens zijn een veel voorkomende vorm van omzetverlies. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat meer dan 50% van de gevulde winkelwagens verlaten achterblijft. Dit is natuurlijk erg zonde. Er zijn verschillende acties die je als retailer of online marketeer kunt ondernemen om dit tegen te gaan. Een goede manier om dit te doen is het opzetten van een ‘verlaten winkelwagen’ campagne.
Een verlaten winkelwagen campagne spoort klanten aan hun verlaten winkelwagen af te rekenen door een enkele e-mail, of een reeks e-mails te sturen. Klanten krijgen dan bijvoorbeeld na het verlaten van hun winkelwagen 3 mailtjes; na 4 uur, na 1 dag en na 3 dagen. Dit noemen we een 'flow'. In deze mails krijgt de klant de producten te zien die in de winkelwagen zijn achtergelaten. De mail is voorzien van een duidelijke CTA om zo de klant toch nog over te halen om af te rekenen.
Wat zijn de voordelen?
Via Google Ads is het ook mogelijk om mensen opnieuw te benaderen met behulp van remarketing. Dus wat zijn dan precies de voordelen van een verlaten winkelwagen e-mail?
Goedkoper
E-mail is over het algemeen een goedkoper kanaal dan bijvoorbeeld Google Ads. Het kost namelijk geen geld om een nieuwsbriefinschrijver een verlaten winkelwagen e-mail te sturen. Het kost wel geld als iemand opnieuw op jouw Google advertentie klikt.
Servicegerichter
E-mails zijn een stuk makkelijker te personaliseren dan advertenties. Door servicegericht te werk te gaan wek je bij de klant minder snel de indruk dat de mail gericht is op conversies. Zo breng je de beste boodschap, voor de juiste persoon, op het juiste moment.
Hogere conversieratio
Een gepersonaliseerde e-mail naar een winkelwagenverlater kan veel verschil maken. Het kan namelijk het laatste zetje zijn om een potentiële klant te laten converteren. Een persoonlijke touch met een duidelijk doel zorgt voor een effectieve campagne met een hoger conversiereatio.
Hoe meet ik de prestaties van mijn e-mail marketingcampagne?
Er zijn 3 maatstaven waarmee we de prestaties van een e-mail marketingcampagne meten:
- Openratio’s
- Klikratio’s
- Conversieratio’s
Open ratio's
Een open ratio staat voor het percentage klanten wat de e-mail opent. Een gezond openratio voor verlaten winkelwagen e-mails ligt vaak tussen de 40-70%. Van de 100 klanten waar de e-mail heen is gestuurd zijn er dus gemiddeld 40 tot 70 mensen die deze e-mail openen.
Klik ratio's
Door naar de klik ratio te kijken meten we hoeveel klanten er daadwerkelijk vanuit de e-mail hebben doorgeklikt naar de website (en dus opnieuw de winkelwagen bekijken). Dit percentage ligt gemiddeld tussen de 10-15%.
Conversieratio’s
Bij het conversieratio kijken we naar het percentage van klanten die daadwerkelijk tot aankoop over gaan. Dit percentage ligt gemiddeld tussen de 2-5%.
Zoals in de bovenstaande punten te lezen is vallen er per stap steeds meer klanten af. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat van de honderd klanten zo'n 2 tot 5 klanten toch nog hun verlaten winkelwagen afrekent. Het is dus belangrijk om de campagne zo effectief mogelijk in te zetten om zo de beste resultaten te behalen. Hierbij moet rekening gehouden worden met:
- De timing en frequentie van het versturen;
- De personalisatie van de e-mail;
- Het overtuigend maken van de e-mail door middel van USP's, schaarste en recensies
Wees daarnaast ook creatief met de opmaak en lay-out van je verlaten winkelwagen campagne. Gebruik de juiste kleuren in je e-mails, geef een korting of biedt een potentiële klant gratis verzendkosten aan. Op die manier trek jij uiteindelijk een potentiële klant over te streep.
Heb jij na het lezen van deze blog nog steeds vragen over e-mail marketing? Of heb jij hulp nodig bij het opzetten van een verlaten winkelwagen campagne? Neem dan contact met ons op!
Retail marketing nieuws in je inbox
We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.