vision

Waarom jij als retailer gebruik moet maken van Pinterest

vision

Bas

8 april 2021

Bijna iedere retailer promoot zijn of haar producten op social media. Het gaat hier dan voornamelijk om Facebook en Instagram. Pinterest is daarentegen een platform dat nog niet veel wordt gebruikt. Dit is een gemiste kans, zeker nu consumenten hun uitgaven voornamelijk naar online kanalen moeten verschuiven en 'de winkelervaring' dus moeten missen. Pinterest is het kanaal waarmee het voor retailers en merken toch mogelijk wordt om zo’n winkelervaring te creëren.

Waarvoor wordt Pinterest gebruikt?

Mensen hebben Pinterest altijd al gebruikt om inspiratie op te doen voor het winkelen. Het is dan ook een prioriteit van Pinterest om de producten van retailers op het juiste moment te tonen aan mensen die klaar zijn om te winkelen. Omdat Pinterest-gebruikers voornamelijk gebruik maken van het platform om inspiratie op te doen (en niet per se specifieke producten in gedachten hebben), ligt er een mogelijkheid voor retailers om mensen al in een vroeg stadium van de Customer Journey te bereiken.

Belangrijke doelgroep op Pinterest

Pinterest wordt gebruikt door een zeer doelgericht en betrokken publiek dat een sterke aankoopintentie heeft. Dit is dan ook het grote verschil met social media platforms als Instagram en Facebook. Uit onderzoek van Pinterest bleek dat 90% van de Pinterest-gebruikers heeft aangegeven dat het platform hielp bij het nemen van een aankoopbeslissing en dat 66% ook daadwerkelijk iets kocht na het zien van een Pin.

Daarnaast zijn vrouwelijke millennials veruit de grootste doelgroep op Pinterest. Ook dit maakt het extra interessant voor retailers, aangezien vrouwen tussen de 25 en 54 jaar vaak het meest winstgevende segment is om je op te richten.

Hoe jij als retailer gebruik kunt maken van Pinterest?

Er zijn verschillend features op Pinterest die voor jou als retailer interessant kunnen zijn:

1. Product Catalogus

Jij kunt jouw feed in Pinterest uploaden om zo Product Pins te genereren die prijs, beschikbaarheid en productbeschrijvingen weergeven. Daarnaast kun je direct linken naar je e-commerce pagina. Heb jij al wel een Pinterest account en wil jij jouw productfeed uploaden. Dit moet je doen in het catalogusgedeelte onder ‘advertenties’.

2. Pinterest Shopping Ads

    Nadat je jouw productfeed hebt geüpload en daarnaast misschien ook al bent gestart met het organisch weergeven van Product Pins binnen jouw profiel, de zoekresultaten en aanbevolen producten, kan je ook gebruik maken van Pinterest Shopping Ads. Hier kan jij als retailer jouw artikelen promoten aan een doelgroep die voor jouw bedrijf interessant is. Zo ben jij in staat om te targeten op demografische kenmerken, maar kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van dynamische remarketing. Hiermee bereik je mensen die al eerder bepaalde acties op jouw website hebben ondernomen.

    Google_Analytics_new_reporting.gif

    3. Shop-The-Look: Product Tags

    Een andere interessante optie voor retailers binnen de modebranche is de Shop-The-Look product tag. Deze optie is vergelijkbaar met het taggen van producten op Facebook en Instagram. Je bent dus in staat om producttags toe te voegen aan jouw Pins, waarmee het voor de Pinterest-gebruiker mogelijk wordt te navigeren naar jouw webshop en het product aan te schaffen.

    Zoals je in deze blog hebt kunnen lezen, is het gebruik maken van Pinterest enorm interessant voor retailers. Ben jij nu ook enthousiast en zoek je hulp bij het uploaden van jouw productfeed? Of wil je starten met het adverteren op Pinterest? Neem dan nu contact met ons op.