research

Verrijk je zoekresultaten met structured data

research

Anoek Boot

25 april 2019

Het is je vast al eens opgevallen, wanneer je via Google een zoekopdracht uitvoert, niet alle zoekresultaten er hetzelfde uitzien. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een specifiek product kun je op de zoekresultatenpagina zelf al zien wat de precieze prijs is van dat product bij het zoekresultaat van die winkel. Het gaat om zoekresultaten die zijn verrijkt met structured data. 

Wat is het

Structured data is niet nieuw, maar wordt steeds meer gebruikt. Wanneer je dit nog niet in je website hebt opgenomen kan het je helpen om de intentie van je webpagina’s beter kenbaar te maken aan de zoekmachines én je zoekresultaten uit te breiden met relevante informatie. Hierdoor kun je de vindbaarheid verbeteren (zoekmachines weten immers precies wat voor informatie er op jouw website staat) en je zoekresultaten aantrekkelijker maken. Voor ieder soort website of pagina is wel een bruikbare variant van structured data te vinden. Hieronder bespreken we een aantal veelvoorkomende varianten.

Breadcrumbs

Dit is het zogenaamde broodkruimelpad. Op deze manier kun je op de zoekresultatenpagina direct zien waar op de website deze pagina zich bevind. In plaats van de volledige URL die normaliter in de zoekresultaten wordt getoond zie je nu de structuur van de website staan.

Local business

Dit is voornamelijk handig voor organisaties met fysieke locaties. Hierin kun je onder andere de locatie, type bedrijf, telefoonnummer, logo en openingstijden van jouw bedrijf opnemen. Wanneer een gebruiker zoekt op een soort bedrijf, bijvoorbeeld een schoenenwinkel, kunnen zoekresultaten die verrijkt zijn met structured data worden getoond in een carrousel.

Product

Voor productpagina’s kun je veel eigenschappen markeren met structured data. Denk bijvoorbeeld aan de prijs, de voorraad en reviews. Dit zorgt ervoor dat er een extra regel met data in het zoekresultaat getoond wordt.

Reviews

In bovenstaand voorbeeld zie je hoe reviews getoond worden in de zoekresultaten. Dit is niet alleen mogelijk voor productdetailpagina’s maar bijvoorbeeld ook voor overzichtspagina’s. Wanneer er reviews beschikbaar zijn op je website kun je deze laten tonen in de zoekresultaten, door je pagina’s te voorzien van de structured data tags. Er zijn verschillende soorten reviews die je op kunt nemen, producten en local businesses kun je voorzien van een rating (de sterren die in de screenshots te zien zijn). Maar je kunt bijvoorbeeld ook tekst uit reviews opmaken met structured data.

(Nieuws)artikelen

Met structured data voor (nieuws) artikelen kan jouw zoekresultaat weergegeven worden in een carrousel. Een carrousel voegt verschillende zoekresultaten samen in een serie van resultaten, en kom je voornamelijk tegen op telefoons. Wanneer je bijvoorbeeld op een recente gebeurtenis zoekt krijg diverse resultaten over hetzelfde onderwerp en kun je vanuit te carrousel eenvoudig kiezen welke bron je wilt lezen.

Aan de slag met structured data

We hebben nu een aantal voorbeelden gezien van structured data in de zoekresultaten, dit zijn slechts een paar van de mogelijkheden. Er zijn hiernaast ook nog verschillende manieren om de structured data toe te voegen, of met andere woorden de gegevens op je website te markeren.

Benieuwd naar welke vorm het beste bij jouw website zou passen? Of wil je meer weten over het implementeren van structured data op jouw website? Neem dan contact met ons op.