Loading...

Vergroot je vindbaarheid, zichtbaarheid en verkeer met Pinterest

Om te beginnen eerst een korte uitleg voor wie nog niet precies weet wat Pinterest is. Pinterest is een visueel sociaal netwerk en zoekmachine. Hier verzamelen gebruikers pins (afbeeldingen) over onderwerpen die ze interesseren en deze pins bewaren ze op virtuele prikborden. Gebruikers kunnen pins zoeken, plaatsen, bewaren, delen en personen of bedrijven die pins posten volgen. Wie zijn er vooral actief op Pinterest? Uit onderzoek is gebleken dat rond de 80% van de gebruikers op Pinterest vrouw is, maar het aantal mannen groeit de laatste jaren sterk. De meeste gebruikers zijn tussen de 20 en 39 jaar, zeer interessant dus voor bedrijven waarvan de doelgroep in deze leeftijdscategorie valt.

Groei Pinterest

Pinterest wint steeds meer gebied en blijkt een steeds interessanter medium te worden voor bedrijven. Dit heeft er mee te maken dat Pinterest steeds meer in trek is en er voor bedrijven steeds meer mogelijkheden liggen. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek uitgevoerd door Newcom Research is het gebruik van Pinterest in Nederland van 2,4 miljoen in 2017 naar 3 miljoen in 2018 gegroeid. Daarmee heeft Pinterest inmiddels Twitter gepasseerd in Nederland. Ook het aantal dagelijkse gebruikers is van 400.000 in 2017 naar 600.000 in 2018 gestegen.

Statistieken van Pinterest wereldwijd (Pinterest for Business):

  • 200 miljoen actieve gebruikers wereldwijd per maand
  • 100 miljard pins worden geplaatst per maand
  • 50% internationaal
  • 80% van de gebruikers maakt gebruik van de mobiele app
  • Gemiddelde bezoeker spendeert 14,2 minuten per bezoek op Pinterest

Pinterest voor adverteerders

Wat Pinterest interessant maakt voor bedrijven is om te beginnen de link die aan een pin is gekoppeld. Met andere woorden, iedere pin linkt terug naar een desbetreffende productpagina van het product op de afbeelding. Dus als er een product van jouw bedrijf als een pin gepost staat op Pinterest, betekent dit verkeer naar je website met potentiële kopers! Daarnaast is de intentie van mensen op Pinterest ook anders dan op Instagram, Twitter of Facebook. Mensen gebruiken Pinterest voor plannen in de toekomst. Hierbij kan je denken aan een trouwdag of een inrichting van een huis. 93% van de actieve Pinners geven aan Pinterest te gebruiken in hun plannen om iets te kopen, 87% geeft aan dat ze iets hebben gekocht vanwege de content op Pinterest. Als je op deze zoekmomenten van een gebruiker zichtbaar bent, heb je potentiële kopers in een vroeg stadium al kunnen bereiken.

Waarom is Pinterest zo interessant?

  • Lage kosten: De kosten liggen veel lager dan bij traditionele search. Doordat de competitie op Pinterest nog niet zo hoog is, liggen de kosten ook lager. Daarnaast is de intentie bij de mensen ook hoger waardoor een klik waardevoller is.
  • Bereik potentiële klanten in een vroeg stadium: Zo goed als alle zoekopdrachten (97%) zijn nonbranded. Doordat bezoekers bij hun zoektocht vaak nog niet aan merknamen denken is Pinterest een effectieve plek om mensen te bereiken terwijl ze nog in de overwegingsfase zitten.
  • Hoge koopintentie: Pintrest wordt gezien als een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces om producten of services te kopen. Daarnaast liggen de gemiddelde orderwaardes ook hoger (Milwardbron Digital)

Doel Pinterest

Wat Pinterest in een notendop kan betekenen voor een bedrijf is extra vindbaarheid, zichtbaarheid, verkeer en daarmee ook conversies. Als je als bedrijf voor een sterke aanwezigheid zorgt op Pinterest, vergroot je automatisch ook de vindbaarheid en zichtbaarheid van je producten. Daarnaast is het binnenkort ook mogelijk om te kunnen adverteren op Pinterest in Nederland. Naast een advertentie met een afbeelding wordt de functie ook uitgebreid naar een soort shopping advertenties, deze functie is al in meerdere landen actief (helaas nog niet in Nederland).

Als je als bedrijf aan de slag wilt gaan met Pinterest, is het aan te raden een zakelijk account aan te maken. Het verschil tussen een persoonlijk en een zakelijk account zit hem vooral in de aanvullende mogelijkheden die je krijgt met zakelijk account, zoals inzichten in je Pinterest statistieken. Zo kan je zien hoe vaak je pin is vertoond, of mensen je pin hebben bekeken en of ze je pin hebben bewaard op een eigen board.

Pinterest is uiteraard bij uitstek het meest geschikt voor bedrijven die hun aanbod van producten visueel kunnen maken. Wees creatief met het maken van afbeeldingen en experimenteer welke stijl het meeste aanspreekt.

5 oktober 2018|