news

Vanaf 28 april weer winkelen zonder afspraak

news

Robin

23 april 2021

28 april is het eindelijk weer zover: we kunnen weer zonder afspraak mensen in de winkels gaan ontvangen. Om ervoor te zorgen dat er weer mensen naar de winkel worden getrokken, met inachtneming van de nodige maatregelen, hebben wij een aantal tips voor jullie opgesteld. 

Tip 1: Maak een landingspagina op je website

Zorg er voor dat je één pagina op je website maakt waar je duidelijk uitlegt wat de spelregels zijn en hoe jij als bedrijf omgaat met de maatregelen. Maak het goed visueel, kort en bondig zodat iemand in één oogopslag ziet hoe jouw bedrijf ermee omgaat. Let op: zorg er ook voor dat alle content goed zichtbaar is op mobiele apparaten. Vooral als mensen je opzoeken ‘in the moment’ (in de winkelstraat / OV) op mobiele apparaten is dat enorm belangrijk. 

Bonustip: zorg ervoor dat de landingspagina met de spelregels altijd zichtbaar is op je website. Plaats bijvoorbeeld een link naar deze pagina in een balk op je website.

Tip 2: Communiceer via alle kanalen

Zorg ervoor dat op al jouw communicatiekanalen de juiste informatie komt te staan over de winkel. Heb jij meerdere vestigingen en hiervoor ook meerdere bedrijfsprofielen? Zorg dan ook dat je op al deze profielen de juiste informatie communiceert. Communiceer duidelijk wanneer je open bent en wat de spelregels in jouw winkel zijn. Hierdoor komt niemand voor verrassingen te staan. Heb je bepaalde acties, omdat de winkel weer open is zonder afspraak te hoeven maken? Denk dan na om dit ook door middel van betaalde advertenties onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. 

Tip 3: Zorg voor een up-to-date Google My Business profiel

Zodra mensen je winkel- of bedrijfsnaam intoetsen in Google of Google Maps is het eerste wat ze zien het Google My Business profiel. Zorg ervoor dat je in de instellingen aangeeft dat je op ‘Open’ staat, dat je openingstijden goed staan en dat je kenmerken zoals: ‘Winkelbezoek mogelijk’ of ‘Mondkapje verplicht’ allemaal goed aangeeft. Zoek hierna in Google nog een keer op jouw bedrijf om te zien of alles goed is aangepast, zodat het voor iedereen duidelijk is dat jullie weer klanten mogen ontvangen zonder afspraak.

Wil jij het Google My Business profiel direct voor meerdere vestigingen updaten? Dat kan! Neem een kijkje op Loqatio en bekijk wat mogelijk is.

Tip 4: Post een COVID-19 update

In hetzelfde Google My Business profiel kun je een COVID-19 update plaatsen waarmee je duidelijk kunt laten zien dat je winkel open is. Ook kun je linken naar een pagina op je website waarop je laat zien hoe jouw bedrijf met de maatregelen omgaat en wat de spelregels zijn.


Tip 5: Stuur een nieuwsbrief uit naar je (loyale) klanten

Vergeet geen nieuwsbrief in te plannen. Die kun je deze week al maken en inplannen voor een later moment zodat je daar met 5 – 10 minuten werk de juiste zaken communiceert op het juiste moment. Laat in de nieuwsbrief blijken dat je zin hebt om de klant weer spontaan in de winkel te kunnen ontvangen. Beloon bijvoorbeeld een bezoeker van de winkel met een ‘welkom terug actie’ alleen voor in de winkel, geef een leuk kleinigheidje weg of serveer een heerlijk bakkie koffie voor de loyale en fysiek winkelende klant.

Korte checklist

  • Pas je call-to-actions aan in je advertenties van zoekmachines.
  • Activeer je local inventory ads op Google weer. (voor als je Google Shopping gebruikt met meerdere locaties)
  • Pas je call-to-actions aan op je social media advertenties.
  • Activeer lokale banners en acties om winkelbezoek te stimuleren.
  • Pas je winkelpagina('s) aan op de site met de openingstijden.
  • Vergeet op Facebook je openingstijden niet aan te passen.
  • Verander je bio op Instagram en link naar jouw maatregelen-landingspagina.
  • Post een update op sociale media in je stories en tijdlijn.
  • Pas de standaard telefoontekst aan: 'u bent vanaf heden weer welkom in onze winkel...'
  • Verander de banners of omslagen op social media waarin click & collect of winkelen op afspraak staat.

Heb je hulp nodig bij de uitingen of heb je andere vragen? Neem dan gerust contact op met je consultant, wij helpen je graag verder!