news

Updates Google Marketing Live voor retail

news

Michael

2 juni 2022

Voor het eerst sinds de coronacrisis heeft Google weer een groot evenement georganiseerd: Google Marketing Live. Het Google Marketing Live event is elk jaar het moment waarin Google de updates voor de komende periode presenteert. Ook dit jaar zijn we weer op de hoogte gebracht van een flink aantal updates. In dit blog zetten we deze updates voor je op een rijtje.

Multiply aanwezig bij Google Marketing Live

Als Google Premier Partner waren we uitgenodigd om het Google Marketing Live event bij te wonen. Vorige week vlogen Lennart en Michael daarom namens Multiply naar Zürich om de nieuwste updates van Google aan te horen. Om jullie als retailer ook op de hoogte te stellen van de nieuwste updates en ontwikkelingen sommen wij in deze blog de 7 belangrijkste voor je op. 

1. Google Analytics 4 

Google Analytics 4 is inmiddels alweer een periode publiekelijk beschikbaar, maar er wordt tegelijkertijd ook nog hard aan gewerkt door Google. Vanaf volgend jaar zal de huidige versie van Google Analytics ook verdwijnen. Zorg er dus voor dat je ook op korte termijn al gebruik gaat maken van Google Analytics 4 naast de huidige Google Analytics versie.

2. Privacy

Online privacy is een thema dat anno 2022 niet meer weg te denken is uit het huidige marketinglandschap. Als adverteerder moet je er dus ook voor zorgen dat je voldoet aan de wetgeving rondom dit thema. Denk hierbij aan de GDRP of AVG. Google heeft twee grote aankondigingen op dit gebied.

Eén is Google Consent Modus. Dit is een tool van Google die in aanvulling op je cookiebanner kan worden gebruikt. Hoe het werkt is als volgt. Stel er zijn in een bepaalde periode 100 transacties op je webshop. Doordat een aantal mensen geen cookies toestaan, worden er echter maar 80 meten. In dat geval zorgt de Google Consent Modus ervoor dat de overige 20 transacties volledig geanonimiseerd en geaggregeerd worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google Ads. Zo krijgen je campagnes toch de transacties toegewezen waar ze voor hebben gezorgd en zal dit de prestaties ten goede komen. Tegelijkertijd bescherm je ook de privacy van je klanten.

Een andere grote privacy update is Enhanced Conversions, een update specifiek voor Google Ads. Dit geeft je de optie om gehashde emailadressen door te sturen naar Google Ads. Google kan vervolgens kijken of een persoon met dat e-mailadres in Google heeft geklikt of bijvoorbeeld een YouTube video heeft bekeken. Hierdoor krijg je dus ook weer veel meer data terug in je campagnes.

3. Performance Max

Ook is er een grote update rondom de campagnetypes die je binnen Google Ads kan gebruiken. Performance Max, ook wel P-Max genoemd, is het nieuwe paradepaartje van Google welke Smart Shopping campagnes gaat vervangen. Met P-max campagnes heb je verschillende campagnetypes in één. Denk hierbij aan Search, Display, YouTube, Shopping, Local, Gmail en Discovery. Dit moet ervoor zorgen dat je nog beter en meer gepersonaliseerde advertenties kunt gaan tonen. Zodra het zover is, zullen wij dit ook bij retailers en merken gaan uitrollen.

4. Loyalty

Een flinke verandering binnen Google Shopping zou het gebruik van Loyalty kunnen zijn. In een Google Shopping advertentie wordt het mogelijk om te tonen welke loyalty voordelen een (potentiële) klant heeft bij jouw webshop of winkel. Op die manier kan je er dus voor zorgen dat je het niet alleen maar op zaken als prijs, verzending en retournering kan winnen, maar ook echt op basis van loyalty meer bezoekers naar je webshop binnenhaalt.

5. Add to cart

Een andere optie die beschikbaar gaat komen is om producten vanuit Google Shopping regelrecht in je winkelwagen te doen. Deze koppeling moet er voor zorgen dat het eenvoudiger wordt voor een bezoeker om direct vanuit Google het afrekenproces in te gaan. Hierdoor verwachten wij ook dat het belang van een commerciële winkelwagen pagina toe zal nemen. De “kassakoopjes” of “andere kochten ook” kunnen er dan nog voor zorgen dat bezoekers niet alleen dat ene product zullen kopen.

6. YouTube Shorts

Net zoals op Facebook en Tiktok krijg je nu ook op YouTube een soortgelijk advertentie mogelijkheid beschikbaar, zogenaamde YouTube Shorts. Korte filmpjes over de hele lengte van je mobiele scherm. Steeds meer consumenten gebruiken en willen dit nieuwe snelle en korte type content waardoor de populariteit hiervan ook alleen maar toeneemt. Hierdoor liggen er dus kansen om jouw doelgroep ook hier te gaan bereiken.

7. Google Store sales

Google is ook begonnen met een programma Google Store Sales waarmee je offline transacties kan doorsturen naar Google Ads. Voorlopig ligt de drempel om hieraan te kunnen meedoen voor veel retailers te hoog. Waardoor je dus nog niet dit omnichannel inzicht via Google kan verkrijgen. Maar wist je al dat we binnen Multiply hier nu zelf oplossingen voor hebben om dit inzicht toch te krijgen?

Zo zijn er dus weer flink wat nieuwe updates en ontwikkelingen, waar wij natuurlijk voor alle retailers zullen kijken hoe we dit het beste kunnen toepassen. Wil je meer weten of heb je nog vragen neem dan vooral even contact op.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.