how to

Starten met e-mailmarketing

how to

Sven

24 december 2020

E-mailmarketing is een van de oudste maar ook veelzijdigste online marketing kanalen. Nog altijd blijft het ook één van de meest omzet genererende kanalen. Maar hoe zet je dit kanaal efficiënt in en hoe verbeter ik dit kanaal? In deze blog worden een aantal basis onderdelen van e-mailmarketing toegelicht.

Wat is e-mail marketing?

De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven. Deze nieuwsbrieven worden verstuurd vanuit e-mailmarketing tools. Denk hierbij aan Mailchimp of Copernica. De minimale data die je nodig hebt, zijn e-mailadressen.

Vaak worden nieuwsbrieven wekelijks of maandelijks verstuurd. De truc is om regelmatig, maar zeker ook niet te vaak een nieuwsbrief te verzenden naar je inschrijvers. Het is dan ook verstandig om een (e-mail)marketingkalender op te stellen. Zo krijg je gemakkelijk in beeld wanneer je nieuwsbrieven gaat verzenden en in welke weken/maanden nog kansen liggen om iets te gaan verzenden.

Wat is segmentatie & personalisatie?

Segmentatie (of segmenteren) is het opsplitsen van je lijst met inschrijvers in verschillende groepen. Je zou bijvoorbeeld een segment kunnen maken met mannen en een apart segment met vrouwen. Door segmenten te maken kun je doelgerichter nieuwsbrieven versturen. Hierdoor heb je een betere klantervaring en een hogere conversieratio. Let wel op dat je segmenten groot genoeg blijven. Een aparte nieuwsbrief maken voor een segment van 100 ontvangers kan zonde van de tijd zijn.

Naast segmentatie is er ook personalisatie. Dit houdt in dat je de nieuwsbrief persoonlijker maakt. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger verwerken in de nieuwsbrief. Indien het e-mailmarketing kanaal in een verder stadium is zou je ook bekeken producten of producten die lijken op de aangekochte producten kunnen tonen.

Door een juiste balans te vinden tussen segmentatie en personalisatie verzend je de meest relevante en persoonlijke nieuwsbrieven, voorkom je uitschijvers en verhoog je de klantervaring.

Om gemakkelijk segmenten te maken op basis van aankopen en/of klantdata kun je gebruik maken van TritonX. Ook heeft deze software een automatische RFM module waardoor je klanten kunt indelen in groepen zoals bijvoorbeeld nieuwe, top en slapende klanten. Van deze groepen kun je weer segmenten maken om relevantere content te versturen.

Meten = weten

Ieder bedrijf is anders. De doelgroep van de bedrijven zijn daardoor ook anders. Er bestaan een aantal best practices voor het opzetten van je nieuwsbrief template, maar het blijft altijd belangrijk om te blijven testen. Met behulp van A/B testen verzend je 2 verschillende varianten van je nieuwsbrief naar je nieuwsbriefinschrijvers. Zo kun je bijvoorbeeld 2 onderwerpsregels tegenover elkaar testen, of bekijken welke kleur knop het beste werkt voor je doelgroep. Door te blijven testen kun je de openratio’s (opens / verstuurde e-mails) en klikratio’s (kliks / opens) van je nieuwsbrieven steeds een stukje meer verhogen.

Geautomatiseerde nieuwsbrieven

Middels zowel Mailchimp als Copernica is het mogelijk om geautomatiseerd e-mail nieuwsbrieven te versturen. Hiermee zou je automatisch nieuwe klanten kunnen verwelkomen, een kortingscode sturen op iemands verjaardag of een aftersales nieuwbrief versturen na aankoop van een bepaalde broek. Door te automatiseren zorg je voor het juiste bericht, aan de juiste persoon op het juiste moment. Meer informatie over automatische e-mailcampagnes is hier te vinden.

Tips

Een aantal tips voor het starten met e-mailmarketing:

  1. Begin klein en werk uit naar meer nieuwsbrieven en betere segmentatie en personalisatie
  2. Maak inschrijven voor de nieuwsbrief laagdrempelig, vraag hooguit om een naam en e-mail adres
  3. Mobile first; 60% van de e-mails worden mobiel geopend. Zorg dus dat je template ook op mobiel goed wordt getoond.
  4. Verstuur niet omdat het moet. Verzend alleen een nieuwsbrief als je een duidelijk doel voor ogen hebt.

Sinds dit jaar is Multiply ook Mailchimp Pro Partner. Hierdoor hebben we nog meer toegang tot exclusieve events, nieuwe innovaties, documentatie en webinars en kunnen wij jou nog beter helpen bij het bereiken van je doelen op het gebied van e-mailmarketing. Wil jij dus ook starten met e-mailmarketing en heb je daarbij hulp nodig of wil je een check van je huidige e-mailmarketing account? Neem dan contact met ons op.