how to

Slimmer inkopen met dit online marketing trucje 💪

how to

Lennart

31 januari 2019

Inkopers zijn momenteel erg druk bezig met de collecties van de toekomst. Een fantastische baan maar soms ook erg moeilijk om in te schatten of je wel het juiste inkoopt voor jouw doelgroep. Zit je altijd goed met je gevoel of zit je er ook wel eens naast? Dit artikel is voor de inkoper die eerlijk tegen zichzelf is en zijn of haar onderbuikgevoel wil ondersteunen met wat data. Vanuit online marketing perspectief kijken we constant naar merken en hoe zij in de markt staan. Als je dit proces iets anders indeelt heb je als inkoper wat extra data en kan je dit gebruiken in bijvoorbeeld je merkselectie of onderhandelingen.

Ontdek trends in de mode

Wie weet nou beter dan Google waar mensen op zoeken en wat dus populair is? Juist, niemand.

Wij hebben even twee willekeurige (en verschillende) merken uit de kledingbranche tegenover elkaar gezet om jou wat extra inzicht te geven hoe deze tooling werkt. De resultaten zijn verrassend.

In de afgelopen maanden liggen de merken tegenover elkaar wat uit elkaar. De blauwe lijn van Superdry heeft een piek te pakken rond Black Friday en ook één in september waar ze waarschijnlijk een tussentijdse sale hebben gedaan met oude collectie. De lijn van Petrol is het afgelopen jaar redelijk stabiel gebleven ten opzichte van Superdry. De getoonde cijfers zijn altijd in vergelijking tot het andere zoekwoord dat wordt ingevoerd. Zo lijkt het nu alsof er niks gebeurd is bij het merk Petrol wat ook niet waar is. Isoleer de zoektermen en dan zie je de volgende lijn ontstaan inclusief prognose. Dit is natuurlijk razend interessant voor een inkoper om in te schatten of dit merk de komende tijd in populariteit gaat stijgen of dalen.

Je kan naast vergelijkingen op jaarbasis ook vergelijkingen maken die vaak op langere termijn laten zien waar een merk of zoekterm vandaan komt versus waar het nu staat.

Naast de 5-jaar vergelijkingen kun je ook inzichtelijk krijgen welke regio’s / provincies beter scoren op bepaalde merken. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om de lokale populariteit in te schatten van een merk. Daarnaast kun je ook nadenken over de regio-verdeling van diverse merken als je een filiaalbedrijf bent.

Wil je ‘nuts’ gaan op deze materie? Dan zou ik adviseren de statistieken te exporteren van al je merken, naast elkaar te zetten en te plotten in een grafiek op weekbasis. Zodoende kun je ook inschatten welke merken beter zijn voor zomercollecties (S/S) of wintercollecties (F/W).