Loading...

SEO in 2018

December is de maand waar we terugkijken op het afgelopen jaar, de begrotingen maken voor volgend jaar en ook vooruit kijken naar een heel nieuw jaar vol online marketing successen! In deze blog gaan we in op de ontwikkelingen in de SEO-wereld.

Aan het einde van 2016 schreven we een blog over SEO in 2017. De conclusies uit die blog waren:

  • Zorg dat je meerwaarde biedt
  • Zorg dat je aantrekkelijk bent
  • Zorg dat je veilig bent
  • Zorg dat je snel bent

Ook voor 2018 blijven deze zaken natuurlijk belangrijk. In het afgelopen jaar is er echter ook een interessant onderzoek gedaan door SEMrush. Hierbij is op grote schaal onderzocht welke factoren nu eigenlijk echt bepalen hoe hoog jouw website gerankt wordt. De conclusies zijn opvallend:

Top 4 ranking factoren:

  1. Directe bezoeken naar je website
  2. Tijd doorgebracht op de site
  3. Aantal pagina’s per sessie
  4. Bounce rate

 

Wat betekent dit voor je website? Eigenlijk vooral dat SEO tegenwoordig echt onderdeel uitmaakt van een bredere marketing strategie. Het volstaat in een hoop gevallen niet meer om je 100% op organisch verkeer te focussen. Hoewel je hiermee wel resultaten kunt behalen zal het waarschijnlijk nooit zo hard gaan dan wanneer je het SEO-traject combineert met een sterke branding campagne, AdWords en conversie optimalisatie. Alleen op die manier zorgen we voor de beste gebruikerservaring op de website en zal Google je belonen met hogere rankings.

Als je er over nadenkt is het niet zo gek dat Google zo werkt: Een goed functionerende website met relevante informatie voor haar bezoekers vertaalt zich naar veel directe bezoeken, een langere tijd op de site (minder bounces) en voldoende pagina’s per sessie. Het is logisch dat deze websites een hogere ranking verdienen dan websites die daar minder goed in slagen.

Minder essentiƫle maar ook belangrijke factoren:

  1. Aantal domeinen met links naar je website
  2. Aantal links naar je website in totaal
  3. Lengte van je content
  4. Veiligheid (HTTPS)

Onder voorbehoud dat de technische basis van je website voldoet en je genoeg content hebt om bezoekers mee aan te trekken, is het verkrijgen van links naar je websites dus een factor in een goede vindbaarheid. Probeer links te verkrijgen van je leveranciers, klanten, sponsoren, partners, etc. Onderschat ook niet de waarde van (relevante!) startpagina’s. Ten slotte kan het lonen om van start te gaan met een linkbuilding/content marketing traject waarbij bloggers bijvoorbeeld je producten gaan reviewen en je zodoende links naar je website verkrijgt.

We zien hier ook dat de lengte van je content van belang is. Schrijf je een informatiepagina voor je klanten? Zorg dat deze genoeg informatie bevat (en het liefst videomateriaal, zie hieronder). Ten slotte zal ook HTTPS van groot belang blijven. Zorg voor een veilige omgeving voor je bezoekers.

Basis factoren

  1. Zoekwoord in links naar je site
  2. Zoekwoord in de tekst verwerkt
  3. Zoekwoord dichtheid
  4. Zoekwoord in de meta informatie (titles, descriptions)
  5. Video op de pagina

Wat een aantal jaren geleden misschien wel de belangrijkste factoren voor SEO waren zijn dat inmiddels niet meer. Het betekent niet dat het niet belangrijk is om je zoekwoorden te verwerken in je pagina’s en meta informatie. De zoekmachine moet natuurlijk wel iets hebben om de pagina aan een zoekopdracht te kunnen koppelen. Maar alleen zoekwoordoptimalisatie is niet langer genoeg. Zorg voor een complete marketingstrategie die je gehele website naar een hoger niveau zal brengen en je zult zien dat SEO mee gaat groeien.

Neem contact op met Multiply voor een SEO check op jouw website!