news

Resultaten Black Friday 2021 en tips voor 2022

news

Erwin

1 december 2021

Black Friday 2021 is geschiedenis en is toch weer anders verlopen dan vorig jaar. Wij waren net als jij nieuwsgierig naar de resultaten. Daarom hebben wij de resultaten, bijzondere gebeurtenissen en tips voor jou op een rijtje gezet om in 2022 nog meer resultaat te boeken tijdens Black Friday.

Minder aankopen in de fysieke winkels

Op Black Friday werden er 17,4 miljoen pinbetalingen aan de kassa gemeten. Het zijn er een hele boel, maar toch 5% minder dan vorig jaar en ook minder dan de 21,1 miljoen betalingen in 2019. Toen werd er een pinomzet behaald van 630 miljoen euro, dit jaar bedraagt de omzet 529 miljoen euro. Mede door het weer en de aanhoudende coronacrisis, was Black Friday online meer succesvol dan in de fysieke winkels.

Recordverkopen voor betaaldiensten als iDEAL, Klarna en ICS

Bij iDEAL is er een dag record geboekt eenop Black Friday met 5,39 miljoen betalingen, met daarbij een omzet van 430 miljoen euro. Daarbij is er 70% meer afgerekend met iDEAL dan op een gemiddelde vrijdag, de omzet hierbij lag dan ook 85% hoger. In de aanloop naar Black Friday waren er ook al meer betalingen. Zo waren er al op de maandag 25% meer iDEAL-betalingen dan normaal. Wat opviel was dat veel webshops al een groot deel van de week aanbiedingen hadden: de zogeheten Black Week.

black-friday-banner

Volgens Klarna, die samenwerkt met 38.000 Nederlandse webshops, heeft 23% van de consumenten meer uitgegeven dan vorig jaar. Tijdens het eerste uur lagen de verkopen vergeleken met een gemiddelde dag 780% hoger. De dagen voorafgaand aan Black Friday bleken ook populair. Zo namen de verkopen van maandag tot en met donderdag met 48% toe vergeleken met 2020. 

Uit data van creditcard ICS bleek dat de online-uitgaven met een creditcard stegen met 10%. Daarnaast werden twee derde van de online-uitgaven in de week van Black Friday gedaan bij buitenlandse webshops. ICS denkt zelf dat de consumenten vaak niet weten dat het om een buitenlandse webshop gaat. 

Tips voor Black Friday 25 november 2022

Zorg dat je er vroeg bij bent
Net als vorig jaar begonnen veel bedrijven al eerder met het adverteren voor Black Friday. Het begint steeds meer te neigen naar de zogeheten 'Black Week' in plaats van Black Friday. Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent van tevoren en je acties communiceert naar je klanten.

Monitor je online verkeer 

Uit onderzoek bleek dat 54% van de Nederlandse shoppers exact wisten wat zij gingen kopen. Probeer dus zo goed mogelijk bij te houden welke producten veel bekeken worden en populair zijn in de periode voor Black Friday. Hier kun je op inspelen en zorgen dat de producten op voorraad zijn als Black Friday nadert.

Websites/webshops toegankelijk voor alle platformen

Mobiel verkeer wordt steeds populairder. Uit resultaten van Shopify bleek dat met Black Friday, 72% van de verkopen op mobiele apparaten werden voltooid tegen 28% op desktop. Controleer dus goed of ieder platform voor jouw website/webshop toegankelijk is en er goed uitziet.

Ben je al druk bezig met de voorbereiding voor de komende feestdagen? Lees dan hier onze blog met 7 tips die jou wellicht nog verder kunnen helpen. Of heb je soms hulp nodig bij deze voorbereidingen? Neem dan contact met ons op!

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.