spotlight

Onze unieke (visuele) werkwijze voor technische SEO

spotlight

Adriaan

17 augustus 2022

Als dé retail marketing specialist werken we voor webshops met grote collecties. Dat betekent veel verschillende pagina’s en dus wordt ‘optimalisatie op schaal’ vereist. Er is immers geen beginnen aan om duizenden pagina’s met de hand te optimaliseren voor organische vindbaarheid. Eén van de oplossingen die Multiply ontwikkelde is het Organic Rapport, gebaseerd op de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan in E-commerce SEO. En we durven wel te stellen dat deze oplossing uniek is.

De uitdaging is continuïteit

In veel SEO-trajecten zul je zien dat er een technische (quick)scan of audit wordt uitgevoerd die leidt tot concrete adviezen om de website beter vindbaar te maken. Dit leidt in de meeste gevallen tot een eenmalige optimalisatieslag waarmee de basis wordt gelegd voor organische vindbaarheid. Maar de uitdaging zit hem in het continueren van deze situatie. Wat gebeurt er als Google een grote update uitrolt? Of wat is de impact van een update van je e-commerce platform op jouw organische vindbaarheid?

Technische ontwikkeling visueel gemaakt

Om die vragen te beantwoorden is het eigenlijk nodig om elke maand een volledige analyse van je website uit te voeren, maar de capaciteit voor zo’n fors project is vaak te beperkt. Daarom hebben wij gekozen voor een oplossing die de website elke maand uitleest en de uitkomsten visueel in de tijd plaatst. Dit laat jou en ons in één oogopslag zien waar de situatie eventueel veranderd is en waar moet worden ingegrepen.

Inzicht Core Web Vitals

We bedachten per SEO-factor een set aan KPI’s die weergeven wat de ontwikkeling is van de belangrijkste elementen van de website, zoals bijvoorbeeld de foutcodes in de website:

Inzicht foutcodes website
Gecombineerde inzichten

Dat is niet alles. Ook mixen we data uit diverse bronnen, zoals Ahrefs, Google Search Console, Google Ads en Google Analytics om tot inzichten te komen die anders moeilijk te vinden zijn. Zo meten we bijvoorbeeld de non-branded klikken uit Google Search Console; een inzicht wat daar niet van nature te vinden is.

Inzicht Non-branded verkeer website

Of wat dacht je van populariteitscijfers uit Google Ads, een inzicht wat normaliter alleen beschikbaar is voor adverteerders, maar via het Google Organic Rapport inzichtelijk is voor de zoekwoorden waar jij met je webshop relevant voor bent. Dit helpt bij het bepalen van de focus in je zoekwoordoptimalisatie:

Inzicht populariteit zoekwoorden

Ook laten we zien met welke pagina’s je rankt voor welk zoekwoord, én of dit mogelijk sinds de laatste meting is veranderd. Dit kan namelijk een ontwikkeling in de SEO-situatie betekenen. En uiteraard zijn alle belangrijke statistieken zoals zoekwoordvolumes, ranking en zoekwoordconcurrentie beschikbaar in ons dashboard, zonder dat jullie zelf dure tooling of licenties hoeven aan te schaffen. Aangevuld met onze keyword map creëert dit een unieke set aan oplossing om jou daadwerkelijk verder te helpen.

Concreter is beter

De valkuil van elke datavisualisatie is dat je verzand in grafieken en tabellen zonder daadwerkelijk actie te ondernemen. Niet in ons SEO-traject! Wij stellen concrete SEO-strategieën op, gevoed door een Content Strategie Canvas, omdat we weten dat de grootste uitdaging vaak is om inzicht om te zetten in actie.

Contentstrategie

Vervolgens stellen we een planning op om te zorgen dat we écht meters gaan maken en jouw webshop morgen beter rankt dan vandaag. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op en profiteer van onze gebundelde kennis en efficiënte werkwijze en start een SEO-traject met Multiply! 

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.