how to

Onze tips en verwachtingen van Black Friday 2020

how to

Martijn

21 oktober 2020

Het jaar 2020 loopt zoals bekend anders dan iedereen gepland had. Ondanks dat staat er ook dit jaar een knotsgekke Black Friday op ons te wachten. Tot nu toe hebben we elk jaar een grotere impact van Black Friday gezien. Dit jaar krijgt het online winkelgedrag een nog grotere boost door de coronacrisis.

We roepen het elk jaar weer: ‘Dit jaar wordt de populairste Black Friday die we ooit hebben meegemaakt’. En ook dit jaar zal het niet anders zijn. COVID-19 heeft een grote invloed op de economie. De online koopkracht lijkt juist alleen maar groter te worden. Ook Google verwacht dat het dit jaar heftiger gaat zijn en dit is terug te zien binnen Google Trends. Sinds eind september wordt er namelijk al flink meer gezocht op Black Friday. En dat is nog eerder dan vorig jaar.

Start zo snel mogelijk

Begin daarom zo snel mogelijk met het uitzetten van je online marketingstrategie voor Black Friday. Het is misschien een inkoppertje, maar toch zien wij het nog te vaak misgaan. De concurrentie is rond deze periode enorm. Dat betekent dat een sterke strategie en vroege start alleen maar ten goede komt. Black Friday zal dit jaar op vrijdag 27 november zijn.

De juiste customer journey en funnel aanpak

Dit is dan ook al een mooie periode om de doelgroep warm te maken voor jouw merk en/of webshop. En je hoeft niet eens per se Black Friday in jouw uitingen mee te nemen, maar door nu al extra in te zetten en goed zichtbaar te zijn, kan je hier met Black Friday profijt van hebben.

Het kan natuurlijk wel een positieve invloed hebben om al wat teasers weg te geven van jullie Black Friday actie(s). Op die manier kan je doelgroep alvast noteren om rond die periode naar jullie website te gaan.

Wij adviseren om de volgende stappen te hanteren bij het formuleren van de Black Friday customer journey;

  • Aanwezig zijn, oftewel awareness campagnes draaien;
  • Touchpoints creëren;
  • De piekdagen: omzet binnenhalen.
Black Friday landingspagina

Een Black Friday landingspagina is wat ons betreft een must. Deze kan je eigenlijk ook al per direct aanmaken. Je kan hier bijvoorbeeld al jullie Black Friday actie(s) uitlichten en uit de awareness campagnes mensen hiernaartoe sturen. Deze mensen kan je vervolgens weer uitstekend retargeten als de actieperiode er daadwerkelijk is. Daarnaast is het aan te raden om je blogpagina in te zetten.

Start eerder

Iets wat je steeds vaker terugziet, is dat men er een Black Friday week van maakt. Of wellicht van de vrijdag ervoor al een ‘Black Friday’ maken. Ons advies is om hier ook goed over na te denken. Door eerder te starten verspreid je de drukte en kan je wellicht de concurrentie een stapje voor zijn.

Houdt de concurrentie in te gaten

Dit is dan ook onze laatste tip. Net als het hele jaar door is het altijd goed om op de hoogte te zijn waar de concurrent mee bezig is. Dit geldt al helemaal tijdens een belangrijke actieweek als Black Friday.

Wij helpen graag bij het uitzetten van de Black Friday strategie. Twijfel dan ook niet en bespreek het zo snel mogelijk met je contactpersoon binnen Multiply, zodat we weer kunnen knallen tijdens deze knotsgekke periode. Voor verdere vragen neem dan gerust contact met ons op.