how to

Omzet verhogen door het verbeteren van de website ervaring (UX)

how to

Erwin

19 januari 2023

Het aantal webshops in Nederland blijft maar groeien. In het vierde kwartaal van 2022 is het aantal webshops met ruim 1180 webwinkels toegenomen t.o.v. van het jaar ervoor. Het totaal aantal webwinkels komt daarmee op bijna 82.175 webwinkels in Nederland. Er komt steeds meer concurrentie, wat het steeds lastiger maakt om de omzetdoelstellingen met jouw webshop te behalen. In deze blog leggen wij uit hoe het verbeteren van de website-ervaring kan leiden tot een hogere omzet.

De invloed van een slechte website-ervaring

De invloed van een slechte website-ervaring is enorm voor jouw organisatie. Dit kan leiden tot het verlies van potentiële klanten wat weer direct invloed heeft op de omzet van het bedrijf. Je bent vast wel eens een website tegengekomen waarin je verdwaald raakt wanneer je iets probeert te zoeken. Je de zoekbalk gebruikt en producten getoond krijgt waar je helemaal niet naar opzoek bent, of dat de website op mobiel niet responsief is (inhoud veranderd niet mee op een ander device). Een aantal voorbeelden worden hier op een rijtje gezet:

- Moeilijke navigatiestructuur;

- Filtermenu met (te) veel opties;

- Trage laadtijd van pagina’s;

- Slechte weergave op mobiel of andere apparaten.

Hoe een goede User Experience (UX) de omzet kan verhogen

Bezoekers zijn de sleutel om je webshop, winkel en/of merk te laten groeien. De gebruikerservaring van jouw website moet dus voorop staan. Het hebben van een goede gebruikerservaring creëert vertrouwen en zal een bezoeker sneller overtuigen om een aankoop te gaan doen. Daarnaast houdt de gebruiker een goede ervaring over van jouw webwinkel en is de kans groot dat hij of zij later terugkeert naar de website. Een goede website-ervaring kan leiden tot positieve mond-op-mond reclame wat uiteindelijk resulteert in het binnenhalen van nieuwe gebruikers en het verhogen van de omzet.

Hoe verbeter ik de website-ervaring van mijn website?

Er zijn verschillende manieren om de gebruikerservaring van jouw website te verbeteren. Zoals je als het goed is hebt gelezen hebben wij al een aantal punten aangegeven die zorgen voor een slechte website-ervaring. Door deze punten aan te pakken zul je al snel op de goede weg zijn om de gebruikersvriendelijkheid van jouw website te verbeteren. Onderstaand lichten we er nog een aantal toe:

- Zorg voor een Mobielvriendelijke website;

Tegenwoordig maakt meer dan 50% van de bezoekers via de telefoon gebruik voor het informeren of het kopen van producten of diensten. Zorg voor een gemakkelijke navigatie voor de gebruiker en dat de ervaring op desktop als mobiel hetzelfde is.

Online shoppen via mobiel


- Maak gebruik van Duidelijke Call-to-Actions;

Dit bevat vaak een button waar mensen direct een actie kunnen verrichten, vaak doormiddel van een contactaanvraag of de aankoop van een product. Plaats op de meest optimale plek een call-to-action en gebruik opvallende kleuren.

-Snelheid zorgt voor gebruiksgemak


Als het te lang duurt voor jouw website om in te laden is de website-ervaring eigenlijk al niet meer goed te maken. Vaak wacht een gebruiker niet totdat de website klaar is met laden, maar gaan ze direct door naar een volgende pagina zodra ze door hebben dat het te lang duurt. De informatie moet in ieder geval binnen twee seconden worden geladen om te voorkomen dat een bezoeker de website verlaat. Benieuwd naar de laadtijd van jouw website? Bekijk onze blog met verschillende tools om jouw websitesnelheid te testen!

Ben je benieuwd of jouw website gebruikersvriendelijk is, maar heb je liever een analyse vanuit onze expertise? Neem dan contact met ons op via onderstaande button!

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.