Loading...

Meta descriptions zijn jouw digitale visitekaartje

Hieronder zie je een organisch zoekresultaat van Google. Bij Multiply maken we vaak de vergelijking dat dit jouw digitale visitekaartje is. Voor sommige (potentiële) bezoekers is dit de allereerste aanraking met jouw merk en/of website. Het is daarom belangrijk om je organische zoekresultaat goed weer te geven. In deze blog richten we ons op de meta description, dat is de zwarte tekst onder het zoekresultaat:

Sinds een paar weken heeft Google het maximale formaat van de meta descriptions verruimd. Waar je je voorheen moest richten op grofweg 160 tekens is dat nu in sommige gevallen zelfs 320 tekens geworden. Dit roept natuurlijk weer de vraag op hoe we onze meta descriptions het beste kunnen instellen. Eerst twee belangrijke feitjes:

  1. Meta descriptions hebben géén directe invloed op je rankings. Je hoeft je dus bijvoorbeeld niet druk te maken om het aantal keer dat een bepaald woord terugkomt in de meta descriptions. Het algoritme van Google schenkt hier geen aandacht aan.
  2. Meta descriptions hebben wél directe invloed op het aantal mensen wat doorklikt naar je website (clickthrough rate). Dat is ook logisch: hoe aantrekkelijker je zoekresultaat hoe eerder mensen geneigd zullen zijn om door te klikken. Daarnaast weten we dat het aantal bezoekers en de time on site wel degelijk van invloed is op je SEO ranking. Je zou dus kunnen stellen dat er een indirecte invloed is op je ranking.
  3. Google kan de meta description aanpassen aan de intentie van de zoekopdracht. Als ze vinden dat een eigen selectie uit de pagina beter past bij een zoekresultaat dan kunnen ze dat dus gebruiken. Dit betekent dat je nooit 100% controle hebt over je zoekresultaten.

Ondanks puntje 3 is het wel belangrijk om goed na te denken over je meta descriptions. In sommige gevallen is het namelijk prima als Google een ‘greep uit je pagina’ doet voor de meta description,  zeker nu ze wat langer kunnen zijn. In onderstaand voorbeeld zou je zelfs kunnen stellen dat het uitnodigt om verder te lezen omdat het tekstje wordt afgebroken (deze pagina heeft géén meta description):

In dit voorbeeld worden juist een soort ‘USP’s’ (Unique selling points) gebruikt: vijf stappen, leuker schrijven, leuker lezen). Beide manieren kunnen potentiële bezoekers overtuigen om eens een kijkje te nemen op je website:

Er zijn ook webpagina’s die maar weinig tekst bevatten. Vaak gebeurt dit bij productpagina’s van webshops. Wat er dan gebeurt is dat Google wel willekeurige tekst uit de pagina haalt maar dit vaak heel warrig wordt. Kijk bijvoorbeeld wat er in dit voorbeeld op Multiply.nl gebeurt (dit is een pagina die eigenlijk niet eens in de Google index had mogen staan, dus ik kan hierna gelijk aan de bak):

Het komt er dus op neer dat je jezelf afvraagt hoe je jouw visitekaartje wil vormgeven in de zoekresultaten van Google. Is het OK als Google zelf een tekst uit je pagina haalt? In dat geval hoef je geen meta description in te vullen. Gaat het om een pagina die zich duidelijk moet onderscheiden van de concurrentie, zoals een categoriepagina? Dan is het juist weer wél een goed idee om een meta description in te vullen en heel duidelijk te laten blijken wat jou onderscheidt van de concurrent.

Sommige websites zoals webshops kunnen duizenden pagina’s bevatten. Het is natuurlijk geen doen om al deze pagina’s handmatig van meta descriptions te voorzien. Vaak adviseren wij daarom om je meta descriptions in samenwerking met je webbouwer te automatiseren met een standaardtekst waarbinnen je bepaalde variabelen zoals merk of artikelgroep gebruikt.

En sinds kort zijn daar dus 320 tekens voor beschikbaar! Veel succes met de inrichting en als wij je ergens bij kunnen helpen dan horen we dat graag.