how to

Jouw marketingdoelen bereiken met Discovery Ads

how to

Robin

5 november 2020

Een campagne type die wellicht niet vaak wordt gebruikt, maar zeker interessant kan zijn, is Discovery. Met Discovery Ads heb je een enorm bereik en kun je jouw doelgroep bereiken als zij niet specifiek op zoek zijn naar een product of dienst. 

Waar worden Discovery Ads voor ingezet?

Een Discovery campagne kan worden ingezet voor verschillende doeleinden, namelijk: 

1. Het genereren van leads

2. Online verkopen

3. Betrokkenheid en overweging.

    Aan de hand hiervan zal jouw campagne dan ook verder ingericht moeten worden. Op basis van jouw doelstellingen kies je namelijk welke doelgroep je gaat aanspreken en hoe de advertenties eruit komen te zien. 

    Voordeel van Discovery Ads? 

    Een groot voordeel van de Discovery Ads is dat deze op meerdere Google services worden vertoond, namelijk op de YouTube-homepage en de "hierna kijken" feed, in Gmail op de tabbladen "Sociaal" en "Promoties" en de Discover Feed van Google tussen de artikelen. De advertenties worden vertoont op basis van de interesses van de gebruiker. Een Discovery campagne maakt het zo mogelijk om jouw website bezoekers nogmaals te bereiken en werkt dus ook ondersteunend voor de huidige campagnes die je hebt lopen. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot conversie.

    Doelgroepen

    Zoals bij elke campagne is het kiezen van de juiste doelgroep erg belangrijk. Afhankelijk van het doel van de campagne kies je voor een specifieke of bredere doelgroep. Als je bijvoorbeeld meer online verkopen of leads wil genereren, is het verstandig om in eerste instantie te beginnen met een remarketing doelgroep. Dit zijn dus mensen die al in contact geweest zijn met jouw bedrijf. Op deze wijze worden deze nogmaals benaderd. Bij remarketing kun je het ook weer zo specifiek mogelijk maken. Bijvoorbeeld iedereen die jouw website heeft bezocht of iemand die iets in zijn winkelwagen heeft gezet en vervolgens de website heeft verlaten. Zo’n remarketing groep kan ook uitgebreid worden met vergelijkbare doelgroepen, deze worden door Google gegenereerd en komen overeen met jouw aangemaakte doelgroepen. Een andere optie is om in-market doelgroepen toe te voegen. Dit zijn dus personen die al actief op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Om meer betrokkenheid en bereik te krijgen met dergelijke advertenties kun je kiezen om andere/nieuwe doelgroepen te targeten. Deze doelgroepen zijn bijvoorbeeld gebaseerd op affiniteit of op interesses.

    Hoe ziet de advertentie eruit?

    De advertentie bestaat uit een aantal onderdelen. Zo dien je een aantal koppen en beschrijvingen aan te leveren. Bij een Discovery advertentie gaat het om een visuele weergave en is het dus noodzakelijk om een logo en afbeeldingen van zeer hoge kwaliteit in zowel vierkant als liggend formaat te gebruiken. Uiteindelijk kies je een call-to-action en Google doet vervolgens de rest door verschillende combinaties te maken.

    Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw website neem dan contact met ons op en bespreek de mogelijkheden met jouw consultant.