news

Is remarketing straks nog toegestaan?

news

Michael

17 februari 2022

De laatste paar weken zijn er steeds meer geluiden dat Google Analytics en remarketing mogelijk verboden gaan worden in Nederland. Omdat dit natuurlijk invloed kan hebben op de manier waarop wij werken, hebben wij uitgezocht wat hier tot nu toe over bekend is.

Waar komen deze geluiden vandaan?

Begin februari hebben een aantal nieuwssites een artikel geschreven over dit onderwerp. Emerce.nl, Het Financieel Dagblad en RTL Nieuws brachten een artikel naar buiten met als bron privacywaakhond AP(Autoriteit Persoonsgegevens). De AP is de onafhankelijke toezichthouder die de bescherming van persoonsgegevens n Nederland bevordert en bewaakt.

In de uitspraak wordt er verwezen naar een Belgische uitspraak. In de uitspraak concludeerde de Belgische variant van de AP dat het huidige systeem van advertenties tonen niet voldoet aan de AVG. Op grond hiervan heeft de Nederlandse AP het dringende advies opgelegd om te stoppen met het volgen van de internetgebruiker.

Wat moet er veranderen?

In de uitspraak wordt er met name verwezen naar het systeem waarmee gebruikers gevolgd kunnen worden en vervolgens gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen. Aan dit systeem kan de individuele adverteerder zelf niet direct iets veranderen. De wijzigingen zullen dus moeten worden doorgevoerd door de branche zelf, met de overkoepelende brancheorganisatie IAB Europe als voortrekker. Zij hebben het systeem ontwikkeld wat door een groot gedeelte van de Europese websites en apps wordt gebruikt om advertenties te tonen. De actie om met een oplossing te komen en te voldoen aan de AVG ligt dus volgens de AP momenteel vooral aan hun kant.

Betekent dit dat het nu verboden is in Nederland?

Vooralsnog is het alleen een advies vanuit de AP. Er wordt ook aangegeven dat nog verder onderzoek noodzakelijk is. Vanuit Google wordt er ook aangegeven dat er aan de kant van de adverteerder nog geen wijzigingen gedaan moeten worden.

Wat is nu belangrijk?

Zorg ervoor dat je website voldoet aan de huidige AVG-eisen. Denk hierbij aan het informeren van de bezoekers hoe hun gegevens worden verwerkt via privacy- en cookieverklaringen. Zorg er ook voor dat er gebruik wordt gemaakt van een cookiebanner waarin de bezoekers van een website expliciet toestemming kunnen geven voor het opslaan van bepaalde cookies.

Mocht er in de komende periode iets veranderen zullen wij dit blog updaten en je zo op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes.

Bronnen:

Let op: Je kunt geen rechten ontlenen aan de geschreven stukken op de website van Multiply.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.