research

Internationale SEO en het gebruik van Hreflang

research

Anoek

8 oktober 2019

Er wordt online steeds vaker buiten de landsgrenzen een aankoop gedaan. Het kan mede daardoor erg interessant zijn om ook met jouw webshop naar het buitenland te gaan. Nederland wordt je website goed gevonden, maar hoe pak je dit nu aan in het buitenland?

Het is verstandig om eerst na te gaan of jouw doelgroep zich ook in het buitenland bevindt. Dit kan door bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Wordt er in de landen waarnaar je zou willen uitbreiden überhaupt wel op jouw producten gezocht? Wanneer je hebt vastgesteld dat jouw doelgroep zich ook in het buitenland bevindt is de vraag hoe je dit gaat aanpakken. Je kunt hiervoor kijken naar concurrenten, voor welke zoektermen ranken zij? Wat voor soort content bieden zij aan naast hun producten? Kijk ook goed naar de verzend- en betaalopties die aangeboden worden. Het kan zijn dat in andere landen er andere verwachtingen zijn.

Een website vertalen

De volgende stap lijkt logisch, je moet ervoor zorgen dat jouw website goed aansluit op de beoogde doelgroep. Op basis van inhoud, verwachtingen maar uiteraard ook op taal. Maar hoe ga je de vertalingen van je website beschikbaar maken? Gebruik je voor ieder land een topleveldomein (.de voor de Duitse markt bijvoorbeeld?) of zorg je voor een submap per land? (/de/). Een andere mogelijkheid is om je buitenlandse variant van je website op een subdomein te zetten en een landcode te gebruiken vóór je domeinnaam. Belangrijk om mee te nemen in je keuze is de SEO-waarde van je huidige website. Met een topleveldomein met een landcode is het voor de zoekmachines direct duidelijk voor welke regio de website bedoeld is, maar omdat het een volledig losstaande website is moet je wel opnieuw een ranking opbouwen. Vaak wordt er daarom gekozen voor een submap. Je kunt daarmee verder bouwen op de SEO-waarde die jouw website al heeft, maar hoe zorg je ervoor dat de zoekmachine begrijpt dat je niet meerdere malen dezelfde content plaatst maar juist zorgvuldig content voor iedere doelgroep hebt gemaakt? Je kunt dan gebruik maken van het Hreflang-attribuut.

Wat is Hreflang?

Met een hreflang-tag in de broncode van je webpagina’s kun je de zoekmachine
laten weten voor welke doelgroep welke pagina bedoeld is. Hiermee kun je er dus
voor zorgen dat Vlamingen de Vlaamse versie van je website vinden op Google in
plaats van de Nederlandse. Je kunt niet alleen de taal aangeven, maar ook de
geografische locatie.

Het ziet er als volgt uit:

De voorbeeldwebsite is in 4 verschillende varianten beschikbaar. In het Nederlands, voor regio Nederland op het hoofddomein. In het Engels, zonder specifieke regio op /en/. In het Duits voor regio Duitsland op/de/ in het Frans voor Frankrijk op /fr/. De zoekmachine leest dit uit als: Dit is de Nederlandse website, maar kijk ook naar de Engelse, Duitse en Franse variant.

Iedere pagina op de website moet zowel naar zichzelf verwijzen (ik ben de Nederlandse variant) als naar de andere varianten (ik ben er ook in het Engels, Duits en Frans).

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor een internationale website, heb je hulp nodig bij het internationaliseren van jouw website of ben je benieuwd naar meer informatie? Neem dan contact met ons op.