Loading...

How to: Verkeerde referrals oplossen in Google Analytics

We krijgen regelmatig vragen over verkeerde referrals in Google Analytics. In dit blog leggen we uit hoe je een verkeerde referral kan herkennen en moet uitsluiten.

Hoe herken ik een verkeerde referral?

Referrals in Google Analytics zijn verkeersbronnen waarvan Analytics niet weet via welk medium deze zijn binnengekomen. Dit komt doordat je altijd bij je externe links moet aangeven waarvan deze afkomstig zijn. Dit kan door een UTM aan de link toe te voegen.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van bekende referrals.

Je ziet bijvoorbeeld dat Facebook nu een referral krijgt doordat de link naar jou website op Facebook niet is getagd met een UTM. Door het te taggen met een UTM kan je dus aangeven wat voor type verkeer het is en waar het vandaan komt. Een aantal voorbeelden van de meest voorkomende medium zijn:

  • CPC – cost per click
  • Social –niet betaalde link vanuit social media
  • Email – nieuwsbrieven
  • Organic – organische bezoeken

Naast het verkeerd of niet taggen van de links naar jou website kan het ook voorkomen dat sessies en transacties worden toegekend aan betaalproviders:

Deze zijn verkeerd omdat de provider (de bron) niet verantwoordelijk is voor de transactie. Google Analytics wijst een transactie toe aan een kanaal door middel van het last click attribution model. Dit houdt in dat het laatste kanaal wat bezocht wordt voordat de transactie plaatsvindt de transactie toegekend krijgt.

Om bovenstaande informatie in de praktijk te brengen, zie onderstaande referrals:

Dit zijn allemaal mailingdiensten. Op zichzelf zijn deze niet verantwoordelijk voor een sessie of transactie maar een middel om via een mailing/nieuwsbrief op de website te komen. Met andere woorden de email is in dit geval verantwoordelijk voor de sessie of transactie en niet de provider.

Hoe los ik dit op?

Als je alle referrals hebt gecontroleerd en verkeerde referrals hebt gevonden dan is het zaak dat Analytics in het vervolg de sessies aan het juiste kanaal toekent. Om dit voor elkaar te krijgen dienen de onterechte referrals uitgesloten te worden. Dit doe je door de volgende stappen te ondernemen:

1. Ga in Analytics naar beheerder (links onderin)

2. Navigeer vervolgens naar ‘trackinginfo’ onder property en dan naar ‘lijst met verwijzingsuitsluitingen’

3. Voeg vervolgens de onjuiste verwijzingen toe

In het vervolg kent Analytics de sessies niet meer toe aan de verwijzingen die je hieraan toevoegt.

9 augustus 2018|