news

Het prijsconcurrentie rapport in Google Merchant

news

Yannick

12 februari 2020

Google heeft recentelijk het ‘Prijsconcurrentievermogen’ rapport geïntroduceerd in Google Merchant. In dit rapport kun je vinden welke prijs andere verkopers hanteren voor producten die jij ook verkoopt. Daarnaast kun je een gemiddelde prijs voor elk product zien en zijn er overzichtelijke statistieken over benchmarkprijzen. Kortom: met dit rapport kun je zien hoe concurrerend je bent ten opzichte van je concurrenten.

Wie komt er voor in aanmerking?

Om toegang te krijgen tot het rapport moet je beheerder zijn van een Google Merchant Center-account, zodat je kunt deelnemen aan het Market Insights programma. Daarnaast moeten je producten genoeg transacties of klikken hebben: hoeveel je precies moet verkopen, is afhankelijk van het soort product. Producten die te weinig verkopen of producten die niet genoeg klikken krijgen in Google Shopping worden niet weergeven in het rapport. Bovendien bevat het rapport alleen informatie over Shopping-advertenties.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn natuurlijk een aantal voordelen van dit rapport. Zo kun je je biedingen verhogen voor producten waarvan de prijs concurrerend is in Google Shopping-advertenties. Bovendien kun je het gebruiken als richtlijn als je prijsbeslissingen neemt en je merchandisingstrategie bepaalt. Op die manier kan je bijvoorbeeld vaststellen welke producten, producttypen, merken of categorieën een te hoge prijs hebben of een strategie bepalen voor promoties of speciale aanbiedingen. 

Benieuwd of jij al toegang hebt tot het prijsconcurrentievermogen rapport of heb je advies nodig bij het inzetten hiervan? Neem gerust contact op!