how to

Het mysterie van de data layer

Het mysterie van de data layer

Bas Vendrig

15 maart 2019

‘De data layer’, een veelgehoord begrip. Maar wat is een data layer precies en wat kun je er nu mee? Onderstaand blog probeert op eenvoudige wijze antwoord op deze vragen te geven.

Google Tag Manager

Het gebruiken van de data layer wordt pas interessant wanneer je op jouw website ook gebruikmaakt van Google Tag Manager (GTM). De data layer en GTM zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een data layer is in feite een javascript-object dat verschillende data van de website plukt en opslaat in een virtuele laag. Vervolgens wisselen de data layer en GTM de opgeslagen data met elkaar uit. De data die in een data layer komen zijn interessant, omdat het vaak informatie is die zonder deze layer niet inzichtelijk is in GTM.

Voorbeeld: een data layer zou het onderscheid kunnen maken tussen een ingelogde gebruiker en een gebruiker die niet is ingelogd. Deze gegevens kunnen dan van de data layer naar het GTM-account gehaald worden. Vanaf hier kan deze informatie gebruikt worden voor alle tags en pixels in GTM. In het geval van de ingelogde gebruikers zou dit naar Google Analytics verstuurd kunnen worden. In Analytics zou je dan kunnen zien welke verkeersbronnen zorgen voor de meeste ingelogde gebruikers en welke juist voor veel nieuwe gebruikers.

De opbouw van een data layer

Een data layer kan op heel veel verschillende manieren opgebouwd worden. Per webbouwer zullen hier al hele grote verschillen in zijn. Het doel van de data layer is om ontbrekende informatie aan te vullen om zo de data in bijvoorbeeld Google Analytics te verrijken.

De vraag die voorafgaat aan de behoefte aan een data layer is dus vooral: ‘welke informatie heb ik nu en welke informatie zou ik nog meer willen hebben?’. Door samen een meetplan op te stellen, zouden wij deze vragen kunnen beantwoorden. Zo’n meetplan zal dan ook de vraag beantwoorden of een data layer inderdaad van toegevoegde waarde is en hoe zo’n data layer er dan uit zou moeten zien.

Heb jij het idee dat je bepaalde inzichten of data mist? Neem dan contact met ons op, dan gaan wij graag het gesprek aan!