how to

Het belang van lokale SEO voor retailers

how to

Erwin

14 januari 2022

Elke ondernemer weet inmiddels dat SEO ( Search Engine Optimization) onmisbaar is in een goede digitale strategie. Het belang van lokale SEO wordt vaak nog over het hoofd gezien. In deze blog leggen wij het verschil uit tussen reguliere SEO en lokale SEO.

Search engine optimization

Reguliere SEO wordt gebruikt om je website (landelijk) beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Met lokale SEO ligt de focus op het beter vindbaar maken van de winkel. Het online zoekgedrag van de consument is erg bepalend voor offline aankopen. Het zogenoemde ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline). Meer weten over het ROPO-effect? In deze blog leggen wij het nog eens haarfijn uit.

Zoekopdrachten met een lokale intentie

77% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie (bron: Statista). Bij lokale zoekopdrachten laat Google drie lokale vermeldingen zien, ook wel het ‘local pack’ genoemd. Door actief bezig te zijn met lokale SEO verschijn je hoger in de local pack bij indirecte (lokale) zoekopdrachten. Het is belangrijk om onderscheid te maken in directe en indirecte zoekopdrachten. 

Directe zoekopdrachten: Zoekopdracht naar de bedrijfsnaam, het adres op Google zoeken of Google Maps. 

Indirecte zoekopdrachten: Oriënterende zoekopdracht op basis van categorie, product of service via Google Zoeken of Maps (Bijvoorbeeld “Schoenenwinkel Zoetermeer”).

Indirecte zoekopdrachten zijn potentiële klanten die je kunt bereiken wanneer je goed zichtbaar bent. Onderstaand is een voorbeeld van de local pack van Google.

local-pack-google
Gebruik Google My Business voor het verbeteren van je lokale SEO

Bij actief gebruik van onderstaande vier factoren kun jij je lokale SEO al verbeteren.

1. Bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk invullen

2. Plaats posts met foto's of video's

3. Verzamel reviews

4. Reageer op reviews

Punt één spreekt voor zich. Op het moment dat jouw gegevens niet ingevuld of onvolledig zijn, ben je online niet goed zichtbaar. Door slim gebruik te maken van keywords in de omschrijving van je bedrijf ben je nog beter zichtbaar.

Het is belangrijk om berichten te plaatsen om aanbiedingen in je winkel te promoten, een post te plaatsen of producten toe te voegen. Regelmatig posten zorgt voor een hogere lokale positie bij zoekresultaten. Door de stadsnaam te noemen in de post verbeter je het resultaat.

Google reviews kunnen een positieve invloed hebben op de posities van jouw organische zoekresultaten in Google. Aangegeven is dat reviews een van de factoren zijn hoe Google jouw zoekresultaten rangschikt. Klantrecensies zijn in de ogen van Google een signaal van expertise, autoriteit en vertrouwen.

  • 85% van de klanten vertrouwen online reviews evenveel als persoonlijke aanbevelingen
  • Positieve reviews zorgen er voor dat 73% van de klanten een lokaal bedrijf meer vertrouwd.
  • 68% van de klanten laat een lokale review achter wanneer dit gevraagd wordt.
  • 30% van de consumenten zegt een bedrijf te hebben beoordeeld op basis van de reacties op recensies

Bron: Brightlocal

Loqatio

Heb je meerdere winkels en klinkt dit als veel gedoe om bij te houden? Daar heb je gelukkig locatie management tools voor zoals Loqatio. Met deze tool kun je voor al je winkels tegelijk aanpassingen doorvoeren, posts plaatsen en alle reviews beheren. Als je actief bent, ben je relevant voor Google. 

Dus ga direct actief aan de slag met je Google My Business pagina en zorg dat jij ook in het ‘local pack’ van Google verschijnt! 

Hulp nodig bij het versterken van jouw (lokale) SEO? Neem dan contact op met ons op of neem een kijkje op de website van Loqatio. 

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.