how to

Het belang van een goed retourbeleid

how to

Arian

13 oktober 2021

Een klant die online koopt en nooit iets retourneert, de droom van elke e-commerce retailer. Helaas is dit vaak niet de realiteit en heb jij als retailer vaak te maken met retouren. Dit zorgt voor extra werk en kosten. Om een succesvolle webshop te hebben is een goed retourbeleid dus ook van cruciaal belang.

Huidig retour proces

Consumenten zijn eraan gewend geraakt dat gratis verzending en gratis retourneren de standaard zijn. Steeds meer e-commerce bedrijven stappen hier echter van af, omdat deze kosten een doorn in het oog zijn. Het optimaal inrichten van het retourproces leidt tot een verbeterde klantervaring. 

Uit het E-commerce Delivery Compass onderzoek van Sendcloud blijkt dat 56% van de online kopers altijd het retourbeleid lezen voor de aankoop. Is het retourbeleid niet naar wens? Dan is 68% geneigd de aankoop niet te voltooien. In deze blog krijg je de belangrijkste tips om het beste uit jouw retourbeleid te halen.

Vraag nu twee GRATIS online marketing trainingen aan! SEO, SEA, E-mailmarketing, Google Analytics of Social Media Adverteren.

Aanvragen

5 tips voor een goed retourbeleid

Transparantie
Zorg dat het retourbeleid duidelijk is en zichtbaar vermeld staat op de website. Als een consument te veel onderzoek moet doen, zorgt dit voor frustratie. Een slecht retourbeleid kan zelfs het merkimago beïnvloeden.

Gratis retourneren
Ja, het niet rekenen van retourkosten leidt tot extra kosten en niet direct tot minder retouren. Daar tegenover staat wel dat potentiële klanten dit zien als belangrijkste factor om tot een aankoop over te gaan. Te hoge verzendkosten schrikken namelijk af.

Verleng de retourperiode
Het is niet nodig om bang te zijn voor meer retouren bij een langere retourperiode. Het omgekeerde blijkt waar. Een langere retourperiode zorgt voor meer conversies en voor minder retouren. Wees dus niet bang om te experimenteren. Probeer verschillende periodes uit en kijk wat het beste werkt voor jou.

Retourproces
Zorg dat het retourproces makkelijk is. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerd retourlabel toe of zorg dat de retouren gemakkelijk online aan te melden is. Ben je bang dat je het de klant te gemakkelijk maakt? Een soepel retourproces laat een positieve indruk achter en hierdoor is de kans groter dat de klant terugkeert.

Retourverwerking
Klanten willen weten waar hun pakket is en ze willen snel hun geld terug. Zorg er dus voor dat de klant zijn retour kan tracken. Nadat het pakket retour komt, is het belangrijk om de klant zo snel mogelijk te informeren en geld te retourneren. Een goede communicatie zorgt voor een positieve ervaring en meer vertrouwen. Dit resulteert in terugkerende klanten.

Er zijn genoeg opties om jouw retourproces te optimaliseren. Wil jij een keer sparren wat voor jouw organisatie de beste opties zijn? We komen graag een keer in contact.

Stay in the know

We zullen je niet spammen. Elke maand een update, that’s all! 750+ mensen gingen je al voor.