how to

Het belang van data voor e-mailmarketing

how to

Bas

18 februari 2021

E-mailmarketing is en blijft één van de meest effectieve kanalen om meer uit je klantenbestand te behalen. Je kunt namelijk gemakkelijk en snel je klanten bereiken en het is mogelijk om op basis van data gesegmenteerde en gepersonaliseerde berichten te versturen aan klanten. Toch zien we dat veel partijen op dit moment het belang van data voor e-mailmarketing nog niet inzien. Wanneer je foute of weinig data gebruikt, zullen de nieuwsbrieven die je uitstuurt ook minder effect hebben. In deze blog zullen we dan ook het belang van data uitleggen en je vertellen hoe je deze kunt gebruiken voor jouw e-mailcampagnes.

Het belang van data

Data is enorm belangrijk voor de resultaten van je e-mailcampagnes. Met de juiste data ben je namelijk in staat om jouw doelgroep te segmenteren en gepersonaliseerde e-mails te versturen. Met segmentatie en personalisatie zorg je ervoor dat jouw e-mails relevanter zijn en daardoor vaker geopend en doorgeklikt zullen worden. Dit resulteert dan uiteindelijk ook weer in hogere opbrengsten vanuit je e-mailcampagnes. Hier later meer over. Daarnaast kun jij, op het moment dat jij je data goed op orde hebt, starten met geautomatiseerde nieuwsbrieven.

Het verzamelen van data bij inschrijving

Om de data te kunnen gebruiken, zal je eerst data moeten verzamelen. Dat klinkt en is natuurlijk erg logisch. Eigenlijk begint dit al bij het genereren van gegevens van mensen die zich inschrijven van de nieuwsbrief. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om simpelweg een e-mailadres te vragen.

Echter kun je er ook voor kiezen om direct meer informatie uit te vragen. Zo kan je bij inschrijving al uitvragen waar de interesses van de inschrijver liggen. Stel jij verkoopt voetbal-, tennis- en hockeyartikelen. Iemand schrijft zich in en die is alleen geïnteresseerd in voetbalartikelen, dan is het niet interessant om vervolgens e-mails te sturen waarbij je de nieuwe collectie hockeyartikelen gaat uitlichten. Op het moment dat jij dit bij inschrijving al hebt uitgevraagd, ben jij in staat om je e-maillijsten te segmenteren en meteen e-mails te versturen die aansluiten op de wensen en interesses.

Het verzamelen van data na inschrijving

Ook na inschrijving is het van belang om data te blijven verzamelen. Hierdoor ben je namelijk in staat om jouw e-mailcampagnes verder te optimaliseren. Met gebruik van de juiste tools ben jij in staat om enorm veel data te verzamelen over de mensen die staan ingeschreven.

Je hebt bijvoorbeeld een nieuwsbrief uitgestuurd om de nieuwste collectie van Nike te promoten en bent benieuwd wat de ontvangers met de e-mail hebben gedaan. Je hebt geluk, dit kan je allemaal achterhalen. Opent de ontvanger de e-mail waar jij zo je best op hebt gedaan helemaal niet? Of opent hij jouw e-mail en koopt hij, na het zien van de nieuwste collectie van Nike, die gloednieuwe voetbalschoenen die jij in je e-mail hebt gepromoot. Het klinkt allemaal erg logisch, maar wat voor de één heel goed kan werken, werkt voor de ander helemaal niet. Daarom is het zo belangrijk dat jij na inschrijving ook data blijft verzamelen, hier inzicht in blijft houden en dit dus gaat gebruiken bij het uitsturen van jouw nieuwsbrieven.

Er zijn verschillende bronnen om data te verzamelen. Hieronder volgen een paar voorbeelden:

  • Profielverrijking campagnes;
  • CRM systeem;
  • Website platform;
  • Webshop platform.

Vind jij het toch erg moeilijk om de juiste data uit de verschillende bronnen te halen? Wij kijken graag een keer met je mee. Je kan hier contact met ons opnemen.

Segmentatie

Zoals eerder beschreven is de data belangrijk om jouw doelgroep te segmenteren. Bij segmentatie splits je jouw mailinglijst op in verschillende doelgroepen om op die manier gepersonaliseerde e-mails te versturen op basis van je verrijkte data. Hiermee zorg jij ervoor dat jouw e-mails relevanter zijn en daardoor vaker geopend worden. Zo kan je bijvoorbeeld segmenteren op basis van geslacht, leeftijd, interesses en adres.

De belangrijkste voordelen van segmentatie zijn:

  • Je verstuurt alleen relevante informatie;
  • Het zorgt voor een hogere conversieratio;
  • Een betere klantervaring.

Je kan jouw klanten ook segmenteren middels een RFM analyse. Hier hebben wij al eerder een blog over geschreven en lees je hier.

Personalisatie

Zoals het woord het natuurlijk al zegt is personalisatie het personaliseren van je mailing. Je kunt je e-mailadressen op verschillende manieren personaliseren. Het begint al bij het noemen van iemand z’n naam in de aanhef. Hoe fijn is het om gewoon bij je naam genoemd te worden?

Andere manieren om je e-mails te personaliseren is op basis van de volgende informatie:

  • Geslacht;
  • Winkels in de buurt;
  • Interesses;
  • Activiteiten op de website;
  • Aankopen.

Personalisatie kent dus ook een aantal belangrijke voordelen. Allereerst zorgt het ervoor dat jij klantgericht te werk gaat. Dit is iets wat in deze tijden steeds belangrijker wordt. Daarnaast zal het percentage dat jouw e-mails opent stijgen en neemt het één van de grotere frustraties weg. Door jouw e-mails te personaliseren zullen ook minder mensen zich uitschrijven voor de nieuwsbrieven waar jij elke dag/week/maand weer je best voor doet. Het laatste voordeel en eigenlijk gewoon de belangrijkste; het zorgt voor meer omzet.

Geautomatiseerde nieuwsbrieven

Een ander voordeel van een goede dataverzameling is dat jij geautomatiseerde e-mailcampagnes op kunt zetten. Met geautomatiseerde e-mailcampagnes ben jij in staat om nieuwsbrieven op basis van gebeurtenissen te sturen. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Welkomstcampagne;
  • Verjaardagcampagne;
  • Heractivatiecampagne;
  • After-sales campagne;
  • Cross-sell campagne.

Het doel hiervan is dat jij het juiste bericht op de juiste tijd naar de juiste persoon stuurt. Wil je meer informatie over geautomatiseerde e-mailcampagnes? Lees dan deze blog.

Wil jij meer omzet uit je e-mailcampagnes door de juiste data te verzamelen en deze op de juiste manier te gebruiken? Neem dan contact met ons op.