news

Google stopt met Universal Analytics vanaf 1 juli 2023

news

Lennart

23 maart 2022

Witte rook vanuit Google. Universal Analytics kan vanaf 1 juli 2023 niet meer gebruikt worden, waardoor Google Analytics 4 de enige ondersteunde versie van Google Analytics wordt. 

In het huidige landschap zijn er voor retailers steeds meer uitdagingen om inzicht te krijgen in de customer journey van hun klanten, waarbij de privacy van de gebruiker natuurlijk ook steeds belangrijker wordt. Om hier meer inzicht in te kunnen geven en aan de eisen met betrekking tot privacy te voldoen werd Google Analytics 4 geïntroduceerd. In deze blog geven we je meer informatie en ons advies wat te doen.

Waarom Google Analytics 4?

Door de constant veranderende markt constateerde Google dat er een verandering diende te komen om het meten van gegevens futureproof te maken. Om die reden werden de werkzaamheden rondom Google Analytics 4 gestart. De nieuwe manier van meten richt zich meer op de gedragingen van de consument, die vaak over meerdere platforms in contact komt met jouw bedrijf. Met Google Analytics 4 krijg jij als retailer dus een completer inzicht in de customer journey van de consument. 

Wat gebeurt er nu precies?
  • Tot 1 juli 2023 kan jij jouw Universal Analytics-property's blijven gebruiken en er nieuwe gegevens in blijven verzamelen.
  • Na 1 juli 2023 heb je nog 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens in jouw Universal Analytics-property.  In deze periode zijn we nog in staat de Universal Analytics-data te exporteren.
  • In de komende maanden laat Google ons weten vanaf welke datum de Universal Analytics-property's niet meer beschikbaar zijn. Hierna kunnen we geen rapporten meer bekijken.
    Ons advies over Google Analytics 4

    We hadden uiteraard ook al het advies gegeven om de nieuwe Google Analytics 4 te laten draaien naast de huidige Google Analytics om op deze manier alvast historische data op te bouwen binnen Google Analytics 4. Omdat we nu de einddatum van 1 juli 2023 weten, scherpen we ons advies nog wat verder aan. Omdat het belangrijk is dat we een jaar-op-jaar vergelijking kunnen maken, is het advies om in ieder geval voor 1 juli 2022 een Google Analytics 4 property aan te maken en in te richten. Hierbij is het wel belangrijk te benoemen dat je over een datalayer moet beschikken om zo ook de e-commerce-data op de juiste manier in Google Analytics 4 te krijgen. 

    Hulp?

    Heb jij nog geen Google Analytics 4 property aangemaakt en wil jij hulp bij aanmaken en inrichten van Google Analytics 4? Neem dan contact op met één van onze consultants. 

    Retail marketing nieuws in je inbox

    We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.