how to

Google My Business: een lokale zoekgids

how to

Erwin

29 september 2021

Google My Business, of ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd, is de ultieme online bedrijfsgids van Google. In 2014 is Google gestart met Google My Business om de strijd met bedrijvengidsen aan te gaan. Tegenwoordig sta je al 1-0 achter als je hier geen gebruik van maakt. In deze blog kom jij erachter hoe je jouw Google My Business profiel moet inrichten en bijhouden.

Ranking factoren

Volgens recent onderzoek heeft slechts 44% van de lokale bedrijven Google My Business geïmplementeerd. Dit betekent dat jij als retailer een mooie kans hebt om het beheren van Google My Business als onderdeel van je SEO-strategie te maken en daarmee een hoge ranking te behalen, aangezien de helft van de concurrentie er nog geen gebruik van maakt. Dus hoe staat het met de ranking factoren? Wanneer jij zoekt naar een bedrijf in de buurt, rangschikt Google op basis van relevantie, afstand en bekendheid:

Relevantie betekent dat het bedrijf overeenkomt met de zoekopdracht. Dit wordt meestal aangegeven door het gebruik van overeenkomende zoekwoorden en de keuze van de bedrijfscategorie.

Afstand is hoe dicht het bedrijf zich bij de zoeker bevindt. Dit hangt wel af van waar je naar opzoek bent. 

Bekendheid gaat over hoe bekend jouw bedrijf is. Dit wordt bepaald door de recensies, nieuwe foto’s, ingevulde Google My Business-vermeldingsgegevens, GMB-berichten en vele andere dingen.

Laten we nu kijken naar de juiste inrichting van Google My Business.

Maak een Google My Business account aan

Klik hier om je Google My Business-pagina aan te maken. Volg hierbij de verschillende stappen om jouw account compleet te maken. Google biedt vrij eenvoudige instructies, maar er zijn een aantal belangrijke punten waar je op moet letten. 

Voeg zoekwoorden toe aan jouw bedrijfsnaam

Denk erover na om voor of na je bedrijfsnaam jouw belangrijkste zoekwoord(en) op te nemen. Dit kan namelijk de positie in de zoekresultaten fors beïnvloeden. Dit heeft ongeveer dezelfde werking als met titels voor SEO-content, bekijk hier de blog over SEO-optimalisatie. LET OP: Ga niet al je zoekwoorden toevoegen aan jouw bedrijfsnaam, Google zal dit herkennen en kan je een boete geven voor het overtreden van de richtlijnen. Hierbij een voorbeeld van hoe het wel kan:

Overzicht-Multiply-GMB


Het optimaliseren van je beschrijving
Nu jouw bedrijfsnaam staat is het tijd om een goede beschrijving te maken. Hierbij een aantal punten die erin moeten staan:

[USP] + [hoofdzoekwoord] biedt [product/dienst] + [product/dienst] + [product/dienst]

In deze formule staat duidelijk wie je bent en wat je aanbiedt, zodat je gebruikers en Google in één oogopslag ziet wie jouw organisatie is en waar het voor staat. Dit is perfect voor een succesvolle SEO. Je kunt elke beschrijving maken die je wilt, maar houdt er rekening mee dat je maar 750 tekens hebt. Blijf eenvoudig en beschrijf jouw diensten zodat de bezoeker precies weet wat ze bij jouw bedrijf kunnen krijgen.
Hierbij een voorbeeld van hoe het er voor Multiply uitziet:

Optimalisatie-beschrijving

Toevoegen van jouw website en telefoonnummer
Google My Business vraagt ook naar jouw website en/of telefoonnummer van jouw bedrijf. In het ideale geval moet je beide opties toevoegen om het meeste uit jouw SEO-strategie te halen. Als je geen website hebt kun je deze gratis aan laten maken in Google My Business. Deze website kun je later zelf bewerken in jouw Google My Business account. Hiervoor is er geen verificatie nodig en je kunt alle SEO-procedures uitvoeren zoals je dat met een gewone website zou doen. Voor meer informatie over SEO en zoekwoorden, kun je hier onze eerdere blog lezen.

Wat moet ik doen als ik meerdere vestigingen heb?
Zorg ervoor dat al deze vestigingen op Google My Business staan geregistreerd. Je kan meer dan 10 locaties invoegen via de bulk upload tool van Google. Over het onderhouden van meerdere vestigingen komen we in deze blog later op terug.

Verifieer jouw Google Mijn Bedrijf account

Om volledig gebruik te kunnen maken van de functionaliteit en het SEO-gebruik van Google My Business, moet je jouw bedrijf verifiëren, oftewel bewijzen dat het jouw bedrijf is. Dit proces is gemakkelijk te volgen binnen Google My Business. Toch kun je tegen een probleem aanlopen.

Verificatieproblemen

Het kan zijn dat jouw bedrijf door iemand anders is geclaimd. Het kan een bureau zijn die je hebt ingehuurd, een ex-werknemer, of wie dan ook. In dit geval krijg je een melding dat jouw bedrijf al geclaimd is en een deel van het e-mailadres dat is gebruikt om het account te claimen.

Mocht je de e-mail herkennen, dan kun je jouw Google-account gewoon herstellen. Komt de e-mail niet bekend voor? Klik dan op toegang aanvragen > vul het formulier in > klik op verzenden. De huidige Google My Business- profieleigenaar ontvangt een e-mail met een toegangsverzoek en verleent je eigendom binnen zeven dagen. Daarnaast ontvang jij zelf een e-mail met betrekking tot dit verzoek. Bewaar deze e-mail want deze is belangrijk!

Optimaliseer jouw Google My Business

Google My Business heeft genoeg verschillende functies die je vermeldingen aantrekkelijk kunnen maken voor gebruikers en Google-algoritmen, waardoor jouw SEO-strategie nog succesvoller wordt. Hierbij een aantal voorbeelden van functies:

Foto’s en video’s

Visuele content is een must voor elk bedrijf. Voeg foto’s toe van jouw producten en/of diensten van hoge kwaliteit. Als jij zelf foto’s van hoge kwaliteit toevoegt, geeft Google deze prioriteit en ziet jouw vermelding er aantrekkelijker uit. 

Informatie gedeelte 

Het informatiegedeelte is enorm groot en de functies zijn afhankelijk van het type bedrijf dat jij bezit. Probeer alles zo goed mogelijk in te vullen in hoeverre dat mogelijk is. De volledigheid van jouw vermelding telt het beste mee met de SEO-ranking. Er zijn algemene functies, zoals veiligheidsmaatregelen, beschikbaarheid voor gehandicapten etc. Wat betreft bedrijfsspecifieke opties, zijn er ook functies om jouw vermelding beter in te richten dan de concurrent. Bijvoorbeeld het toevoegen van jouw producten. Bekijk hier het voorbeeld van Multiply:

Overzicht-multiply

Google-recensies

Google-recensies en het beheer hiervan zijn erg belangrijk voor jouw SEO. Recensies werken als opmerkingen en vind-ik-leuks op sociale media. Hoe meer positieve reacties, hoe hoger je vermelding. Het is hierbij ook belangrijk om feedback te geven over alle beoordelingen. Dus bedank jouw gebruikers voor goede beoordelingen en probeer negatieve beoordelingen te tackelen.

recensies-google-Multiply
Multi-filiaal management

Het onderhouden van jouw Google My Business is vrij eenvoudig, maar wat als je meerdere vestigingen hebt? Zoals eerder vernoemd is het aan te raden om al jouw vestigingen te registreren. Uit ervaring kunnen wij spreken dat het erg veel tijd kost om voor al deze vestigingen jouw Google My Business up-to-date te houden. Hiervoor hebben wij een oplossing bedacht.

We hebben locatiemanagement tool Loqatio gelanceerd om voor bedrijven met meerdere vestigingen het management gemakkelijk te maken. Verander in één keer de openingstijden van al jouw vestigingen of creëer één centrale plek voor alle reviews van al je winkels. Goed voor je lokale vindbaarheid en klanttevredenheid. Niemand wil klanten voor een dichte deur. Bekijk hier de functies.

Beheer van reviews
Het aantal reviews van klanten groeit steeds meer. Met meerdere vestigingen kan het nogal een gedoe zijn om al deze reviews te bekijken en erop te reageren. Google stelt het erg op prijs als er binnen 24 uur op deze reviews gereageerd wordt. Met meerdere vestigingen kan dit nog wel een probleem worden. Loqatio kan jou hiermee uit de brand helpen. Zo zijn alle reviews van elke vestiging te beheren in één overzicht. Hierbij kan je gemakkelijk en snel filteren, zoeken en reageren op reviews van klanten.

beheren-reviews-multiply

Openingstijden veranderen voor iedere locatie
Als bedrijf wil je natuurlijk flexibel zijn in jouw openingstijden. Het onderhouden van deze openingstijden, voor meerdere vestigingen, is een tijdrovende taak. Denk aan het beheer van jouw openingstijden op de website, je Google My Business-profiel en de verschillende social media kanalen. Met Loqatio is het mogelijk om binnen Google My Business jouw openingstijden voor verschillende vestigingen in één overzicht te veranderen.


loqatio-openingstijden-beheren


Plaatsen van Posts

Binnen Loqatio is het mogelijk om meerdere berichten te schrijven en te plaatsen voor meerdere vestigingen. Geef bijvoorbeeld een update over Covid-19, plaats een bericht over uitverkoop of een nieuw product. Loqatio biedt jou de kans om meerdere updates te geven in één week voor meerdere locaties. Het plaatsen van meerdere post in één week verbeterd is ook een van de ranking factoren van Google. Dus erg belangrijk voor de lokale ranking van jouw vestigingen!

loqatio-post-beheren


Benieuwd naar Loqatio? Vraag hier een demo aan!

Stay in the know

We zullen je niet spammen. Elke maand een update, that’s all! 750+ mensen gingen je al voor.