news

Google Mijn Bedrijf: Het digitale visitekaartje van je bedrijf

news

Bas

12 augustus 2020

We zien dat Google Mijn Bedrijf, of ook wel bekend als Google My Business, in sommige gevallen niet optimaal wordt ingezet of dat bedrijven er überhaupt geen gebruik van maken. En zoals je van ons kunt verwachten, dat vinden wij een gemiste kans. Google Mijn Bedrijf is een gratis en eenvoudige manier om beter zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google, waarmee je jouw lokale bedrijfsvermelding in Google kunt beheren. Hiervoor maak je een bedrijfspagina aan en deze gebruik je om belangrijke informatie van je bedrijf te tonen. Met deze pagina ben je dan zichtbaar in de zoekresultaten van Google en op Google Maps. Voorbeelden van informatie die je kunt tonen zijn locatiegegevens, openingstijden, reviews en producten die je aanbiedt. Google Mijn Bedrijf is dus voor iedereen die zijn klantbetrokkenheid op, en zichtbaarheid in, Google wil vergroten.

Kennisvenster Google Mijn Bedrijf
Wat kun je met Google Mijn Bedrijf?

Via jouw bedrijfsprofiel kun je gemakkelijk in contact komen met je klanten. Je hebt bijvoorbeeld de optie om foto’s en aanbiedingen op je profiel te posten. Hiermee laat je zien wat jouw bedrijf uniek maakt en zorg je ervoor dat klanten voor jouw bedrijf blijven kiezen. Daarnaast maakt Google Mijn Bedrijf het voor (potentiële) klanten gemakkelijk om in contact met jou te komen. Zo kunnen zij jouw bedrijf gemakkelijk bellen of een bericht sturen.

Kennisvenster mobiel
Waarom Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf kent meerdere voordelen. Wij hebben de 5 belangrijkste voordelen voor je beschreven.

1. Waardevolle informatie van jouw bedrijf

Wanneer een Google gebruiker zoekt naar jouw bedrijf krijgt diegene aan de rechterkant van de zoekresultaten een blokje met informatie over jouw bedrijf te zien. Dit wordt het kennisvenster genoemd. Deze informatie is gebaseerd op de gegevens uit Google Mijn Bedrijf. Het voordeel is dus dat jij een groot deel van deze informatie zelf kunt beheren.

2. Beter vindbaar in lokale zoekresultaten

Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Voornamelijk in lokale zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld in Google zoekt op ‘online marketing zoetermeer’ krijg je op desktop het volgende te zien:

Local 3-pack Google Mijn Bedrijf

Google toont hier de 3 meest relevante bedrijven in de omgeving waarop wordt gezocht. Dit wordt de local 3-pack genoemd. Hierbij wordt ook de informatie getoond die jij aan je bedrijfspagina hebt toegevoegd. Er zit een verschil in hoe het op desktop en mobiel wordt getoond. Zo krijgt de gebruiker op desktop een verwijzing naar de website of route te zien. Op mobiel krijgt de gebruiker daarentegen de mogelijkheid om direct je bedrijf te bellen.

Local 3-pack mobiel

3. Reviews

Een ander groot voordeel is dat mensen een review kunnen achterlaten als je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt. Heb jij bijvoorbeeld ook wel eens door de stad gelopen op zoek naar een restaurant, Google geraadpleegd om naar reviews te kijken en hier uiteindelijk je keuze op gebaseerd? Je bent niet de enige. Positieve reviews gaan je dus helpen om nieuwe klanten binnen te halen. Het geeft namelijk de betrouwbaarheid van je bedrijf weer. Het is dus belangrijk om je tevreden klanten reviews te laten schrijven.

4. Het plaatsen van berichten

Het is ook mogelijk om berichten te plaatsen met gebruik van Google Posts. In het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf kan jij een tekst en afbeelding met daarbij een link naar je website plaatsen. Heb jij bijvoorbeeld een nieuwe blog geschreven? Of wil jij een product of dienst uitlichten? Dan kun jij dit dus op jouw bedrijfspagina plaatsen en is dit zichtbaar in het kennisvenster.

Post in kennisvenster Google Mijn Bedrijf

5. Inzichten

In jouw eigen Google Mijn Bedrijf omgeving krijg je ook inzichten met betrekking tot de prestaties. Zo krijg je te zien hoe kanten jouw vermelding gevonden hebben. Dit kan door een rechtstreekse zoekopdracht, een algemene zoekopdracht of door een merknaam die gerelateerd is aan jouw bedrijf. Daarnaast krijg jij inzicht waar (potentiële) klanten je bedrijf bekijken op Google. Is dit via de vermelding in de zoekresultaten? Of via Google Maps? Een ander belangrijk inzicht is de acties die klanten nemen na het zien van je Google Mijn Bedrijf vermelding. Je krijgt een overzicht van hoe vaak je website is bezocht, de route is opgevraagd, er gebeld is en hoe vaak er een bericht is gestuurd.

Een goed ingerichte Google Mijn Bedrijf-pagina is dus erg belangrijk en biedt vele voordelen. Wil jij dat jouw bedrijfspagina ook goed wordt ingericht of verder geoptimaliseerd wordt? Neem dan contact met ons op.