news

Google Marketing Live 2019

news

Lennart Koetsier

24 mei 2019

Vorige week was het zover, Google Marketing Live 2019. 5.000 deelnemers uit 68 landen. We zijn als Google Premier Partner speciaal afgereisd naar San Francisco om de nieuwste updates van de zoekgigant te horen. Met opkomende partijen als Amazon en Facebook (vooral Instagram) staat de adverteerdersmarkt onder druk en gaat er steeds meer budget naar deze platformen. Google heeft op Marketing Live het antwoord hierop door nog meer manieren te vinden waarop gebruikers makkelijk kunnen kopen en retailers / wholesalers hun budgetten blijven besteden bij Google.

Het nieuwe klanttraject

Marketing Live 2019 stond in het teken van het ontwerpen voor het nieuwe klanttraject. Vanaf de mobiele telefoon kunnen mensen tegenwoordig op meer manieren en vanaf meer locaties dan ooit websites en online services gebruiken. De lineaire benadering van ontdekking van content naar aankoopoverweging is daardoor aanzienlijk veranderd, en blijft ontwikkelen. Er werden voorbeelden aangehaald waar een dame meer dan 125 interacties (zoekopdrachten, videoweergaven en paginaweergaven) heeft voor de aankoop van een jeans. Het lezen van blogs, bezoeken websites van grote retailers, het lezen van reviews en het bekijken van filmpjes op YouTube. Natuurlijk is het spectrum breder dan alleen het Google universum en zullen gebruikers ook Facebook, Instagram, Pinterest en dergelijke platformen bezoeken / raadplegen. Het aantal interacties wordt daar alleen met mee vergroot en geeft jou als retailer, merk, bedrijf de kans om die gebruiker te benaderen. Het is belangrijker dan ooit om op de juiste manier op de behoeften van de gebruiker in te spelen. Hoe complex het ook allemaal klinkt, de benadering van de klant hoeft niet complex te zijn. 

Nieuwe ontwikkelingen
Gallery Ads voor Search

Op mobiel komt Google met een nieuwe variant, gallery ads! Om een gallery ad op te zetten moet je 4 tot 8 afbeeldingen uploaden, een omschrijving van 70 tekens meegeven en 3 kopteksten om te testen. Ze kunnen tevoorschijn komen binnen de zoekresultaten en alleen op mobiel. Later zal Google experimenteren met andere formaten en platformen geven ze aan.

Discovery Ads

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de consumenten het prettig vind om nieuwe dingen te ontdekken tijdens het shoppen. Ongeveer 85% daarvan zal na ontdekking vaak een koopgerelateerde actie uitvoeren binnen 24 uur. Het is dus gigantisch belangrijk om in die oriëntatie fase aanwezig te zijn en dat ook op te volgen in de verschillende interacties die consumenten met jouw merk hebben.

Met discovery ads kun je consumenten bereiken op een manier die nieuw is voor Google. Je pushed nu je boodschap in plaats van targeten op basis van intentie. Door discovery kun je de consumenten op nieuwe manieren bereiken op het moment dat zij aan het oriënteren zijn. Deze type advertenties komen vooralsnog terug in YouTube, Google Discover Feed en Gmail. Volgens de testen van Google zorgen deze type advertenties voor 50% meer klikken dan reguliere video advertenties.

Smart Bidding Optimalisaties

Vorig jaar werd smart bidding al geïntroduceerd en dit jaar wordt dat nog verder uitgebreid. Google past machine learning toe om het aantal conversies te optimaliseren. De nieuwste telg is hierin 'maximize conversion value' op campagne-niveau. Met deze smart bidding strategie krijg je meer flexibiliteit om in te zetten op jouw doelstellingen. Je kunt straks ook op campagneniveau instellen wat het doel is van een campagne. Dus als je zowel shopping, tekst en display campagnes draait kun je voor elke campagne een andere doelstelling ingeven. De ene kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd voor meer winkelbezoeken en de andere voor meer online conversies. 

Naast de verschillende optimalisaties kun je straks ook seizoensgebonden invloeden 'inprogrammeren' in de smart bidding methodiek. Een dag als Black Friday of Cyber Monday kan je smart bidding nu aardig om zeep helpen omdat het om uitschieters gaat. Ook sale periodes kun je ingeven waardoor het systeem rekening houdt met de toenemende conversies. Normaliter zou de campagne na een sale periode slechter gaan presteren omdat deze uitgaat van resultaten uit het verleden en daar op doorgaat. Straks is dat verleden tijd en is de campagne stabieler in te zetten.

YouTube Bumper Machine

Eén van de vele uitdagingen die retailers, merken en bedrijven hebben is goede creatives maken voor hun business. Nu kun je met de Bumper Machine op basis van machine learning van jouw lange filmpje automatisch meerdere korte intro-bumpers maken van 6 seconden. Je geeft je titel / koppen en afsluiters in en kan hier en daar nog een final touch online toevoegen inclusief muziek e.d. en Google doet de rest. Chapeau!

Google Shopping Showcase Ads

Met Shopping showcase ads kun je consumenten helpen om jouw merk en producten te ontdekken en verkennen. Je kunt gerelateerde producten groeperen en presenteren om je merk of bedrijf te introduceren. Aan de hand van de advertenties kunnen gebruikers bepalen waar ze willen kopen als ze zoeken naar meer algemene termen zoals rugzakken of meubels. Ideaal voor merken die ook hun lifestyle beelden of modellen willen weergeven in de advertenties.

Directe aankopen vanuit Google Shopping

De kop zegt het al. Je kunt straks rechtstreeks aankopen vanuit Google Shopping. Een tijdje terug kwam Facebook / Instagram met een soortgelijke functie waarmee je rechtstreeks kan afrekenen vanuit de app. Straks kun je zonder dat een gebruiker op je shop is geweest al een product verkocht hebben. Wat dat met de totale shop experience, bonbedragen en opvolging vanuit een retailer / merk gaat doen weten we nog niet. Je ziet dus wel de beweging ook van Google naar een marktplaats toe.

Lokale campagnes

Dit jaar gaf Google ook weer het voorbeeld van de 'near me' zoekopdrachten en hoe hard die (alweer) zijn gestegen. Dat betekent dat gebruikers steeds meer naar lokale oplossingen zoekt. Bij een bezoek aan San Francisco of Los Angeles snap je ook wel waarom iemand zoekt 'starbucks near me'. Voor je het weet ben je 45 minuten verder voordat je een koffie hebt als je niet lokaal zoekt. De lokale zoekopdracht is dus steeds belangrijker en daar speelt Google op in met promoted pins op Maps. Ook kun je met 'Store Explore' winkels ontdekken. Ook kun je adverteren op zoekopdrachten. Dus als iemand bijvoorbeeld naar jouw dierenwinkel gaat kun jij een advertentie laten zien in Maps met daarin jouw promo.

Doelgroepen

In de doelgroepen gaat een samenvoeging plaatsvinden van 'Custom affinity' en 'Custom Intent'. Nu is er een scheiding tussen interesses/gewoonten en onderwerpen waar mensen momenteel onderzoek naar doen. Als deze samengaan vormen ze 'Custom Audiences'. Je kan dus gaan targeten op een combinatie van zoekgedrag & interesses/gewoonten. Custom Audiences kun je over bijna de gehele productlijn van Google (inclusief discovery) gaan gebruiken. 

En nu verder?

Een aantal keer op de dag is automation en machine learning voorbij gekomen welke steeds belangrijker worden in het veld. Daarmee wordt het werk complexer en strategischer en minder handmatig. We zien erg uit naar alle ontwikkelingen tot ze hier gelanceerd worden en houden je op de hoogte via ons blog en onze nieuwsbrief.

Verder in Amerika

Naast de dagen bij Google en een optreden van Katy Perry zijn we ook nog op zoek gegaan naar de origins van onze stockphoto op de muur. Dat is aardig gelukt na lang zoeken! Lees ook ons LinkedIn bericht hierover!