news

Google lanceert Google Analytics 4

news

Bas

17 november 2020

Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen of misschien in je eigen Google Analytics account hebt gezien, heeft Google vorige maand de nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd: Google Analytics 4. Op dit moment gaat deze de Universal Analytics nog niet definitief vervangen, maar onze verwachting is dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. In deze blog nemen we je mee in deze nieuwste versie van Google Analytics.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van het analyse platform Google Analytics. Sinds 14 oktober beschrijft Google deze ook als nieuwe standaardversie van zijn beroemde software voor het verzamelen van gegevens en het analyseren van webverkeer. Wanneer je een nieuwe property aanmaakt, zal je, tenzij je anders instelt, gebruik maken van Google Analytics 4.

Om je te helpen een betere ROI uit jouw marketing te halen voor de lange termijn, creëert Google een nieuwe, intelligentere Google Analytics die voortbouwt op de basis van de App + Web eigenschap die ze vorig jaar in bèta introduceerden. Het heeft machine learning als kern om zo automatisch inzichten te verkrijgen en geeft inzicht in jouw klanten over de verschillende apparaten en platforms heen.

Google_Analytics_new_reporting.gif

Waarom Google Analytics 4?

Het is natuurlijk niet zonder reden geweest dat Google een nieuwe versie van Google Analytics heeft gelanceerd. Door grote verschuivingen in het gedrag van de consument heeft Google ervoor gekozen om met deze nieuwe versie zich meer en meer te richten op de gebruiker. Hierdoor wordt het voor marketeers gemakkelijker om een volledig beeld te krijgen van de klant en inzichten uit hun gegevens af te leiden.

Een andere reden is dat met Google Analytics 4 beter ingespeeld kan worden op toekomstige ontwikkelingen rondom cookie-restricties.

De belangrijkste verschillen met Universal Analytics

Er zijn vele verschillen tussen de huidige Analytics en Google Analytics 4. We noemen hier de meeste essentiële verschillen. Hou er wel rekening mee dat er nog meer verschillen zullen zijn. Google Analytics 4 wordt namelijk voortdurend bijgewerkt, waardoor sommige items die we hieronder benoemen in de loop van de tijd kunnen veranderen.

  • Google Analytics 4 is gebaseerd op events. Alle hits zijn events.
  • Datamodellen zijn anders. Google Analytics 4 maakt gebruik van een flexibeler datamodel waarbij zaken als "event category", "event action", etc. niet meer nodig zijn. U kunt alle aangepaste parameters versturen die u wenst.
  • Gegevens van Apps en Websites in één property. Als uw bedrijf eigenaar is van een website en een mobiele app, kunt u nu eenvoudig gegevens verzenden naar dezelfde property.
  • Directe (en gratis) integratie met BigQuery. In Universal Analytics hadden alleen premium gebruikers de mogelijkheid om data te streamen naar BigQuery. In GA4 is die optie zelfs mogelijk voor gratis accounts.
  • Verbeterde meting. Google Analytics 4 is in staat om meer dan alleen pageviews te volgen (zonder de code van de website te bewerken). Klikken op uitgaande links, scrollen, Youtube video en andere interacties kunnen automatisch worden gevolgd.
  • Analyse hub. Google Analytics 4 introduceert verschillende extra rapporten/tools voor analyse.
  • Het aantal voor gedefinieerde rapporten. Google Analytics 4 ligt ver achter op Universal Analytics als we het hebben over rapportagemogelijkheden.
  • Integraties. Sommige integraties ontbreken nog in Google Analytics 4, zoals Search Console. Echter zijn er wel weer nieuwe integraties mogelijk, zoals BigQuery.

Daarnaast verschilt de User Interface van Google Analytics 4 met die van de Universal Analytics. In de Youtube video hieronder wordt je meegenomen door de nieuwe User Interface. 

De voor- en nadelen van Google Analytics 4

Een belangrijk voordeel is dat Google Analytics 4, door gebruik van machine learning, je automatisch zal waarschuwen als er belangrijke trends zijn in jouw gegevens. Bijvoorbeeld wanneer er producten zijn die een stijgende vraag zien vanwege nieuwe behoeften van klanten. Hierdoor helpt het je om te anticiperen op toekomstige acties die jouw klanten kunnen ondernemen.

Het was natuurlijk al mogelijk om Google Analytics en Google Ads met elkaar te verbinden en data en doelgroepen uit te wisselen. Met deze nieuwe versie gaat dit zelfs nog een stap verder. Een belangrijk voordeel is dat je nu ‘voorspellende doelgroepen’ aan kan maken, waarvan de kans groot is dat zij bijvoorbeeld binnen een week zullen converteren. Deze doelgroepen kan je dus gebruiken voor je campagnes waardoor de kans groot is dat deze beter gaan presteren.

Hieronder zijn een aantal voordelen van Google Analytics 4 opgesomd:

  • Nieuwe, voorspellende inzichten
  • Het volgt gebruikers op verschillende apparaten in uitgebreide klanten rapporten
  • Het heeft een diepere integratie met Google Ads.
  • Nieuwe waardevolle data inzichten

Google Analytics 4 heeft naast een aantal voordelen ook een aantal nadelen. Definitief overstappen naar Google Analytics 4 is dan ook erg lastig. Het is namelijk niet zo maar een nieuwe versie, maar eigenlijk een volledige nieuwe manier van het meten en analyseren van het bezoek op je website. We hebben hier de nadelen voor je opgesomd:

  • Het is nog niet mogelijk om te filteren (alleen op ip-adres)
  • Je kunt geen doelen aanmaken zonder Google Tag Manager
  • Je kunt geen verschillende weergaven maken
  • Historische data uit je huidige Analytics kan je niet meenemen naar Google Analytics 4
  • Wijzigingen in gedrag statistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage worden niet meer weergegeven.
Hoe krijg je de nieuwe Google Analytics 4?

Het is erg simpel om de nieuwe versie van Google Analytics te krijgen. We nemen je mee door de stappen die je moet doorlopen:

1. Ga allereerst naar ‘beheerder’

uitleg-google-analytics-4

2. Klik vervolgens onder property op ‘Upgraden naar GA4

upgraden-google-analytics-4

3. Klik vervolgens op ‘aan de slag’

aan-de-slag-met-google-analytics-4

4. Uiteindelijk klik je op ‘Property maken’

nieuwe-property-aanmaken

5. Je hebt nu een nieuwe Google Analytics 4 property aangemaakt en kunt deze inrichten naar je eigen wensen. 

    Onze visie op de nieuwe Google Analytics 4

    Aangezien één van onze kernwaarden innovatie is, zijn we natuurlijk erg blij met de nieuwe versie van Google Analytics. Het is altijd goed om te zien dat er nieuwe ontwikkelingen in de markt zijn. Wij raden dan ook aan om te starten met de nieuwe versie van Google Analytics. Maar aangezien er op dit moment ook zeker nog wel een aantal nadelen zijn, waarvan het meenemen van je historische data één is, is ons advies om Google Analytics 4 naast de huidige Universal Analytics te laten lopen. Hierdoor kan jij Google Analytics 4 je op een rustige manier eigen maken en ben jij klaar om deze volledig te gebruiken mocht het ervan komen dat de Universal Analytics niet meer gebruikt kan worden.

    Wil jij ook alvast een Google Analytics 4 property naast je huidige Google Analytics en wil je daar graag bij geholpen worden? Neem dan contact op.