how to

De toegevoegde waarde van calltracking

how to

Bas Vendrig

4 april 2019

Tegenwoordig doen we alles online. Ongeacht markt of branche beginnen de meeste zoektochten met een bezoekje aan Google. In sommige branches wordt de telefoon echter ook nog steeds veel gebruikt. Gebruikers zien je telefoonnummer op hun website en besluiten te bellen. Leuk, maar online ben je deze bezoeker kwijt.

Om de telefoongegevens te verbinden met je online data (Google Analytics) is het mogelijk om calltracking te gebruiken. Met calltracking zet je dynamische nummers op je site. Afhankelijk van het kanaal waarop iemand binnenkomt wordt het telefoonnummer aangepast. Dit dynamische nummer wordt vervolgens doorgezet naar het originele nummer. Dit betekent dat het mogelijk wordt om te zien of iemand op een Google Ads advertentie heeft geklikt en daarna heeft gebeld.


Voordelen van calltracking

Het bijhouden van telefoongegevens zal ervoor zorgen dat je completere data gaat verzamelen. Hierdoor kun je uiteindelijk de waarde per kanaal beter inzichtelijk maken en beoordelen. Daarnaast kan de waarde per telefoontje nog worden bijgehouden. Zo kan een kanaal zoals Google Ads, waar je per klik betaalt, ook worden afgerekend op hoe rendabel zo’n kanaal dan is.

Voor wie is calltracking?

Het inzetten van calltracking is in de ene branche interessanter dan in de andere. Zo is het bij een webshop waar veel klanten bellen voor vragen over de status van een order minder interessant. Bij een site waar mensen bellen voor conversie-gerelateerde vragen is het bijhouden van deze telefoongegevens juist wel van toegevoegde waarde. Word je dus veel gebeld met vragen die uiteindelijk zullen leiden tot een verkoop of offerteaanvraag? Dan is calltracking zeker van toegevoegde waarde.

Wij beginnen vaak met het meten van de effectiviteit van één kanaal, meestal Google Ads. Benieuwd of en op welke manier calltracking voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op.