vision

De opkomst van de podcast

vision

Bas Vendrig

17 mei 2019

Naast het optimaliseren en opzetten van campagnes op online kanalen houden wij onze ogen altijd open voor nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Een van die ontwikkelingen is het momentum dat de podcast momenteel heeft. The podcast is booming. Spotify heeft dit jaar al aangekondigd om vol in te zetten op de podcast. Met 2 overnames laten zij zien de podcast-markt zeer serieus te nemen. En terecht.

De podcast wint aan populariteit

De groei van de podcast is in de Verenigde Staten al erg mooi in kaart gebracht. Daar is de groei al een tijd geleden ingezet. 24% gaven in 2017 al aan minstens 1 keer per maand een podcast te luisteren. In 2013 was dit nog 12%. In een paar jaar tijd dus een verdubbeling. Maar ook in Nederland heeft de omvang van de podcast serieuze vormen aangenomen. Zo blijken al meer dan 2 miljoen Nederlanders podcasts te luisteren. Hiermee wordt het dus ook interessant voor marketeers.


Podcasts als kanaal

Marketing voor een relatief kanaal als een podcast staat nog heel erg in de kinderschoenen. Dit betekent dat er volop geƫxperimenteerd kan worden. Zo kun je nadenken of je over jouw product, merk of onderwerp zelf een podcast kan maken. Of dat je andere podcasts gebruikt om jouw merk naar voren te zetten. Denk hierbij aan het sponsoren van een podcast of commercials inzetten voor of na podcasts.

Bij een eigen podcast is het belangrijk waar de podcast te vinden moet zijn. Zo kun je deze op je eigen site plaatsen maar ook via externe kanalen zoals YouTube, Spotify of ITunes. Bij het inzetten van externe kanalen is het heel belangrijk om te realiseren dat je ook hier invloed kan uitoefenen op de vindbaarheid van de podcasts. Denk aan titel van de podcast, titel van de aflevering maar ook het aantal reviews.

Wanneer je jouw merk wilt verbinden aan de andere podcast dan kun je onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om te adverteren voor, na of binnen een podcast. Dit zou kunnen in de vorm van een advertentie, zoals we ook de audio-ads kennen binnen Spotify. Ook door middel van het sponsoren van een podcast zou je jouw merk kunnen verbinden aan een podcast. Beide manieren vragen om wat marktonderzoek. Voor welke onderwerpen en podcasts interesseert jouw doelgroep zich? Antwoord op deze vraag helpt je al een stuk op weg.

Zorg dat je voorloopt

De cijfers laten zien dat de podcast populair is en waarschijnlijk nog populairder wordt. Als merk of website is het dus een interessant platform om in de gaten te houden. Kom een keer langs of neem contact met ons op om te sparren over hoe jouw marketing met podcasts te combineren.