spotlight

Beter online rendement met de Multiply EAN-converter

spotlight

Bart

22 oktober 2019

Als webshop bied je waarschijnlijk een breed assortiment aan, wat automatisch betekent dat je te maken krijgt met allerlei verschillende leveranciers. Hoe makkelijk zou het zijn als zij allemaal dezelfde gegevens gebruiken? Helaas hanteren de meeste leveranciers allerlei verschillende maten, kleuren en andere codes. Daarnaast heb je zelf waarschijnlijk ook een manier om al deze gegevens bij te houden. Hoe houd je al die verschillende producten uit elkaar en zorg je dat je collectie correct en volledig naar je online verkoopkanalen wordt doorgezet?

De Multiply EAN-converter

Het antwoord is simpel: de Multiply EAN-converter. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en in samenwerking met Schuurman Schoenen een tool ontwikkeld waarmee we het koppelproces tussen de gegevens van de leverancier en je eigen databank kunnen automatiseren. Met een klein beetje onderzoek kunnen we in het leveranciersbestand de maat, kleur, artikelnummer en de bijbehorende EAN-code koppelen aan je interne databank. Op die manier kunnen we automatisch de juiste EAN-codes matchen met de producten die je aanbiedt. Concreet betekent dat bij elke keer dat een leverancier nieuwe producten aanbiedt, je niet langer per artikel op zoek hoeft te gaan naar de juiste match. Op die manier bespaar je een hoop tijd, die je voortaan aan nuttigere dingen kunt besteden. De eerste pilot met Schuurman Schoenen was veelbelovend! Klinkt dit als een bekende ergernis en ben je als webshop maandelijks uren kwijt aan de juiste EAN-code bij alle nieuwe producten zoeken? De EAN-converter kan je helpen!

Wat zijn EAN-codes eigenlijk?

Klinkt dat allemaal als abracadabra en heb je geen idee hoe EAN-codes precies werken? Met EAN-codes (ook wel barcodes genoemd) kan je gemakkelijk verschillende artikelen uit elkaar halen. Deze European Article Numbers zijn unieke 13-cijferige codes die elk product meekrijgt, in elke verschillende maat en kleur. Zo hebben zwarte schoenen een andere EAN-code voor maat 40 en 41, en zijn er weer andere EAN-codes voor witte schoenen van hetzelfde model. Dat klinkt allemaal heel goed geregeld, maar er zitten helaas nog een paar haken en ogen aan. Zo is een EAN-code uiteraard Europees, en hanteren leveranciers uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten een 12-cijferige UPC - een Universal Product Code. Ten slotte heb je dan ook nog een zogenaamde GTIN-code, een Global Trade Index Number, wat dan weer zowel een UPC of een EAN-code kan zijn. Om bijvoorbeeld Google Shopping of Amazon te kunnen gebruiken, heb je deze GTIN-codes nodig. Bol.com vraagt dan weer om EAN-codes aan te leveren.

Kortom: het is minder makkelijk dan het lijkt, zeker omdat alle leveranciers allerlei verschillende soorten productbestanden aanleveren. De ene leverancier noemt de kleur van een product color, de ander kleur en weer een andere farbe. Om nog maar te zwijgen over dat maten ook verschillen per land: schoenen uit het Verenigd Koninkrijk in maat 8? In Europa is dat maat 41. Al deze EAN-codes handmatig koppelen aan je eigen databank om te kunnen aanbieden, kost dan ook ontzettend veel tijd – dat moet toch sneller kunnen? Inderdaad, met onze EAN-converter. Klinkt dat als muziek in je oren? Neem dan contact met ons op en wie weet kunnen we een hoop werk uit je handen nemen!