news

De Multiply CRO-Checklist voor retail

news

Bob

14 september 2022

Heb jij een webshop, maar gaan te veel bezoekers weg zonder een aankoop te doen? Wij snappen dat dit erg frustrerend is. Echter kan het doorvoeren van een aantal kleine verbeteringen op je website vaak al een groot verschil maken. Dit noemen we Conversion Rate Optimization (CRO). Om jou als retailer hierbij te helpen, hebben wij speciaal hiervoor wat nieuws ontwikkeld; De Multiply CRO-Checklist!

Welke punten checken we?

In deze checklist checken we verschillende pagina's op een aantal belangrijke punten die positieve invloed hebben op de conversie. De pagina's / punten die we checken zijn:

  • Algemeen
  • Homepagina
  • Categoriepagina
  • Productpagina
  • Landingspagina
  • Winkelwagen pagina
  • Checkout pagina
  • Bedankpagina

Algemeen

In dit onderdeel kijken we naar de gehele website. Hier bevinden zich namelijk een aantal aandachtspunten die enorm van belang zijn. Denk hierbij aan de snelheid, navigatie en het design. Dit zijn fundamentele aspecten van een goedlopende website. Een huis bouwen is natuurlijk lastig zonder stevige fundering!

Homepagina

Er zijn veel punten waarmee we de homepagina kunnen verbeteren. We checken voornamelijk of de homepagina overzichtelijk en aantrekkelijk is ingedeeld. Bezoekers moeten natuurlijk wel een goede eerste indruk van jouw bedrijf hebben wanneer ze bij je terecht komen.

Categoriepagina

Bij de categoriepagina’s zien we vaak terug dat hier minder aandacht aan wordt besteed dan zou moeten. Het positieve hieraan is dat er enorm veel manieren zijn om de categoriepagina’s te verbeteren en meer te laten converteren. Wanneer de CRO in dit onderdeel op orde is, helpt het enorm met je potentiële klanten motiveren tot conversie.

Productpagina

Dit is een van de meest belangrijke pagina’s om te optimaliseren bij webshops. Dit zijn namelijk de pagina’s die daadwerkelijk zorgen voor conversies. Er zijn veel manieren om een productpagina te verbeteren. Denk hierbij aan het gebruik van de juiste afbeeldingen, duidelijke Call to Actions, productbeschrijvingen en social proof. Hoe meer van deze punten goed in de pagina zijn verwerkt, hoe groter de kans op conversie!

Landingspagina

De landingspagina’s zijn de hoofdbestemmingen van advertentiecampagnes. Omdat er vaak geld wordt uitgegeven om verkeer naar deze pagina’s te leiden is het belangrijk dat alles naar behoren werkt. Het is natuurlijk zonde om verkeer te leiden naar een pagina waar geen relevante informatie te vinden is, of niet werkt.

Winkelwagenpagina

Uiteraard is het belangrijk dat de winkelwagen ook zo goed mogelijk wordt geoptimaliseerd. Dit is de pagina waarop je klanten eigenlijk al binnen hebt. Het enige wat ze nu nog kunnen doen is afhaken. Zorg er daarom voor dat de winkelwagen beschikt over alle relevante functies, en dat klanten gemakkelijk en snel verder kunnen met afrekenen.

Checkout-pagina

Net als de winkelwagen pagina is het bij de checkout-pagina belangrijk dat de bezoeker niet afhaakt. Dit realiseer je door veiligheid en transparantie te weerspiegelen. De bezoeker moet natuurlijk het gevoel hebben dat de betaling veilig verloopt en het is goed om te laten zien waar de kosten vandaan komen. Dit houdt in: accurate verzendkosten en BTW details geven, maar ook duidelijk laten zien welke betalingsmethoden er allemaal mogelijk zijn.

Bedankpagina

De bedankpagina is het perfecte moment om je te binden aan de bezoeker voor engagement in de toekomst. Dit klinkt misschien als de minst relevante pagina in het lijstje, maar doe ook op deze pagina zeker je best om alle punten te optimaliseren. Maak de bedankpagina persoonlijk, biedt gerelateerde content, voeg social share buttons toe, en creëer een verwachting. Voor alle details kan je terecht in de Multiply CRO-checklist!

Prioriteiten: Impact & kosten

Effectiviteit en efficiëntie vinden wij enorm belangrijk binnen Multiply. We hebben de CRO-checklist dan ook op deze manier samengesteld. Door middel van handige formules kun jij precies zien bij welke pagina’s de meeste prioriteit liggen. Dit berekenen we door die impact tegenover de kosten van het verbeterpunt te zetten. Op deze manier pluk jij het laaghangende fruit als eerst.

Overzicht

Om alles op te sommen hebben we een algemeen overzicht in de checklist toegevoegd. In het overzicht staat wat de voortgang van jouw CRO-proces is. Hier zie je namelijk in één oogopslag hoeveel verbeterpunten er zijn en waar de prioriteiten liggen wat de pagina’s en taken betreft. Het is goed om dit allemaal na te lopen. Hier mee geef je je CRO, en op lange termijn zelfs je SEO, een boost. 

Wat is Google Optimize?

CRO is natuurlijk niet altijd zo zwart op wit dat het enkel draait om regeltjes volgen. Soms kan het zijn dat er 2 oplossingen zijn voor hetzelfde probleem. Wat doe je dan? Beide oplossingen testen met Google Optimize natuurlijk!

Google Optimize is een gratis tool van Google. Met deze tool kun je verschillende tests uitvoeren op je website. Zo kun je van verschillende varianten van je website de resultaten meten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om split tests van pagina’s en onderdelen van pagina’s uit te voeren. Dit wordt ook wel A/B testing genoemd. Bij deze manier van testen worden twee versies van dezelfde pagina’s tegenover elkaar gezet. Het origineel en een aangepaste variant. Bij deze aangepaste variant is er één element van de pagina aangepast. Op deze manier kun je gemakkelijk testen welke versie van jouw website het beste converteert. Daarnaast maakt Google Optimize het ook mogelijk om aspecten van je website aan te passen voor een bepaalde groep mensen. Want natuurlijk is niet elke bezoeker hetzelfde!

De CRO-checklist is relevant voor iedereen die een boost aan de conversie op zijn website wil geven. Meer horen over de CRO-checklist? Neem dan contact met ons op en profiteer van ons inzicht in uw website. Laten we samen groeien!


Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.