how to

De juiste e-mailmarketing software voor retailers

how to

Sven

10 februari 2022

E-mailmarketing is één van de goedkoopste kanalen, mits je dit goed inzet. Een goede e-mailmarketing software (ook wel email service provider of ESP genoemd) heeft precies de juiste functionaliteiten en is gemakkelijk te gebruiken. Wil je starten met e-mailmarketing of wil je de volgende stap maken met e-mailmarketing? Kijk dan goed naar alle mogelijkheden en opties. Om je te helpen hebben we een aantal aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

Functionaliteiten

Over het algemeen kunnen we zeggen dat de meeste ESP’s dezelfde mogelijkheden bieden. Toch zet elke ESP deze mogelijkheden anders in, waardoor de professionaliteit van de mogelijkheid kan verschillen. Een aantal voorbeelden van functionaliteiten die de meeste ESP’s wel hebben zijn:

  • Importeren van contacten/data
  • Segmentaties
  • Personalisaties
  • Automatiseringen
  • A/B testen

Naarmate het aantal inschrijvers groeit, wordt het steeds belangrijker om van alle functionaliteiten gebruik te kunnen maken. Des te meer functionaliteiten er mogelijk zijn, des te meer kennis en tijd er benodigd is om alles uit het systeem te halen.

Integraties

Een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden met het kiezen van de juiste ESP is de integraties met andere systemen. Zonder die integraties is het namelijk moeilijker om data in je ESP te krijgen. Wanneer er geen juiste data is, zijn alle functionaliteiten die beschreven staan in de vorige paragraaf niet bruikbaar. Hieronder een aantal tips:

  • CRM: In je CRM staan vaak je klanten. Het is slim om zo veel mogelijk data die in je CRM staat, ook mee te nemen in je ESP. Denk hierbij aan e-mailadres, naam en adres gegevens, maar ook aan de orders per klant als dit mogelijk is.
  • Websiteplatform: Heb je een websiteplatform waar alle klanten en orders in staan? Dan is het goed om deze te koppelen aan de ESP. Zo kun je beter personaliseren, segmenteren en automatiseren. Voorbeelden zijn Lightspeed, Woocommerce, Magento en Shopware.
  • Customer data platform: Er komen steeds meer customer data platformen (CDP's) op de markt. Het is dan ook belangrijk dat deze een integratie heeft met je ESP. Zo niet kun je het CDP niet optimaal gebruiken, wat zonde is van de investering. Voorbeelden zijn Squeezely, tritonX en Shoppingminds.
Kosten

De kosten van e-mailmarketing tools worden op verschillende manieren berekend. Dit zijn de mogelijke vormen:

  • Betalen per contact: Hierbij betaal je voor het aantal contacten in je ESP. Er zit vaak wel een max aan het aantal verstuurde e-mails per maand. Vaak is dit 10 per contactpersoon.
  • Betalen per verstuurde e-mail: Hierbij betaal je voor het aantal verstuurde nieuwsbrieven, ongeacht hoeveel contacten in je ESP te vinden zijn. Handig dus als je veel contacten hebt, maar relatief weinig e-mailt.
  • Betalen per account: Vaak worden er kosten gerekend om een account te verkrijgen van de ESP.

Het komt ook regelmatig voor dat een combinatie van meerdere mogelijkheden wordt aangehouden. Zo betaal je bijvoorbeeld per account en daarbij per verstuurde e-mail.

Er zijn ook ESP’s met verschillende pakketten. Zo heb je bij het goedkoopste pakket ook de minste functionaliteiten, maar je betaal je weer minder dan voor het pakket met de meeste functionaliteiten.

Welke aanbieders zijn er?

Mailblue

Kosten:

Betalen per aantal contacten. Verschillende pakketten.

Voordelen:

✅ Meeste (niet Nederlandse) integraties van alle ESP’s.

✅ Veel mogelijkheden qua databasebeheer, segmentaties, personalisaties en automatiseringen.

Nadelen:

❌ Programma werkt soms traag

❌ Programma wordt soms als moeilijk ervaren.

Wanneer kiezen:

Kies Mailblue wanneer je Copernica te moeilijk vind, maar wel complexere segmentaties, personalisaties en automatiseringen in wil richten. We raden aan te kiezen voor Mailblue en niet voor ActiveCampaign. Mailblue is hetzelfde programma maar dan vertaald naar Nederlands.

Copernica

Kosten:

Betalen per verstuurde mail (bundels) + betalen per account.

Voordelen:

✅ Geen pakketten, alles is mogelijk met je account.

✅ Meeste mogelijkheden qua databasebeheer, segmentaties, personalisaties, automatiseringen en zelf maatwerk doorvoeren

Nadelen:

❌Programma wordt soms als moeilijk ervaren.

Wanneer kiezen:

Wanneer je over meer dan 40.000 e-mailadressen beschikt en veel gebruik wil maken van complexe segmentaties, personalisaties en automatiseringen. Daarnaast kan Copernica goed worden gebruikt voor zowel bekende webshopplatformen als de wat onbekendere.

Mailchimp

Kosten:

Betalen per aantal contacten. Verschillende pakketten.

Voordelen:

✅ Gratis tot 1500 gebruikers, wel met gelimiteerde functionaliteiten.

✅ Goedkoop t.o.v. concurrenten.

✅ Werkt goed samen met webshopplatforms en personalisatieplatformen.

Nadelen:

❌Alles is in het Engels en de focus ligt bij Mailchimp ook niet echt op Europa.

❌Niet veel mogelijkheden om templates mooi te maken en te personaliseren.

❌Weinig support vanuit Mailchimp

Wanneer kiezen:

Wanneer je net begint met e-mailmarketing is Mailchimp een goede en goedkope tool om te kijken in hoeverre je impact kunt maken met het kanaal.

Reloadify

Kosten:

Betalen per aantal contacten. Is iets duurder dan Mailchimp.

Voordelen:

Is eenvoudig in gebruik en support is in het Nederlands.

✅ Geen pakketten, alles is mogelijk met je account.

Nadelen:

❌ Werkt nog niet zo goed samen met personalisatieplatformen.

❌ Is nog een jong bedrijf dus zijn nog bugs te vinden.

Wanneer kiezen:

Als je alleen een webshop hebt van een bekend webshopplatform en je e-mailmarketing naar het volgende niveau wil brengen.

E-mailmarketing training nodig?

Maak jij op dit moment gebruik van e-mailmarketing en wil je dit naar de next level brengen? Of heeft deze blog je geholpen om een keuze te maken in welk e-mailmarketing software je wilt gaan gebruiken en ben je beginnende met e-mailmarketing? Voor ieder niveau bieden wij een e-mailmarketing training aan. Wil je deze training volgen of ben je benieuwd wat het inhoudt? Je vindt het hier!

Hulp nodig bij het kiezen?

Vind jij het, na het lezen van deze blog, toch nog moeilijk om de juiste e-mailmarketing software te kiezen? Ook dan helpen we je graag verder. Neem contact met ons op voor advies. 

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.