Meta heeft aangegeven dat de Facebook Pixel gaat verdwijnen. Dit heeft gevolgen voor jou als retailer als jij gebruikt maakt van social advertising. De Pixel wordt onder andere gebruikt om de doelgroepen die eerder interactie hebben gehad met jouw webshop opnieuw te targeten. Een belangrijk middel dus, hoe jij als retailer straks toch nog deze doelgroep kan bereiken gaan we je vertellen in deze blog.
Wat is de Facebook Pixel?
De Facebook pixel is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen om het gedrag van bezoekers te volgen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om gerichte advertenties te laten zien aan mensen die bepaalde pagina's op je website hebben bezocht, of bepaalde producten in hun winkelwagen hebben gestopt. Zo kun je ervoor zorgen dat je advertenties alleen aan mensen worden getoond die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Met de Pixel kun je dus heel gericht je targeting instellen en ervoor zorgen dat je alleen je huidige doelgroep bereikt. Daarentegen kan je ook juist een groep mensen uitsluiten om mensen buiten jouw huidige doelgroep om te bereiken. Een krachtig hulpmiddel dus voor het adverteren via verschillende sociale media.
De Facebook Pixel verdwijnt, wat nu?
De oplossing voor de verdwijning van de Facebook Pixel is server side meten. Normaal worden gegevens opgehaald vanuit de browser. Via een server side meting wordt dat, zoals de naam al zegt, vanuit de server opgehaald. Hiermee is het trackingproces op je website niet afhankelijk van de browser van de bezoeker. Door deze manier kan je ook nog eens nauwkeurigere gegevens verzamelen.
Een ander voordeel is dat mensen die cookies niet hebben geaccepteerd, of die de IOS 14.5 update hebben gedaan op deze manier wel getraceerd kunnen worden. Server side metingen bieden dus niet alleen de oplossing voor het verdwijnen van de Facebook Pixel, maar ook extra voordelen voor het verzamelen van data.
Voor nu is er nog weinig bekend over het verdwijnen van de Facebook Pixel. Houd daarom deze blog in de gaten voor de laatste updates. Wil jij weten of je in aanmerking komt voor server side meten? Vraag dan nu een check aan door contact met ons op te nemen!
Retail marketing nieuws in je inbox
We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.