news

Dé 3 trends van 2019

news

Bas Vendrig

28 januari 2019

Afgelopen week was Multiply aanwezig bij de Webwinkel Vakdagen; het grootste e-commerce event van Nederland. Op basis van 200 lezingen en 270 exposanten hebben wij de 3 (in onze ogen) grootste trends voor 2019 op een rijtje gezet.

Amazon komt er nu écht aan!

Amazon is al langere tijd een veel gehoord onderwerp. Vorig jaar schreven wij hier ook over. In 2019 is er niet veel anders aan de Amazon-discussie. Iedereen weet dat Amazon ook in Nederland echt haar intrede gaat doen. Echter, niemand kan vertellen of dit een kans of een bedreiging is. Waarschijnlijk is het beide. Wanneer je als webshop via Amazon gaat verkopen, zal jouw afzetmarkt in één keer veel groter worden. Tegelijkertijd zullen er ook veel buitenlandse verkopers bijkomen om tegen een scherpere prijs producten te verkopen in Nederland. Dit betekent dat de prijzen, en dus ook de marge, onder druk komen te staan. Verkopers met een uniek en uitgebreid assortiment hebben hier minder voor te vrezen. Om onderscheidend te blijven, wordt branding dus nóg belangrijker. Daarnaast moet de strategie voor het Amazon-tijdperk klaarliggen.

Conversational marketing

Een hippe term die de laatste tijd vaak naar voren komt, is conversational marketing, wat simpel gezegd ‘in gesprek komen met jouw doelgroep’ inhoudt. Het ‘in gesprek komen’ kun je vrij letterlijk opvatten. Op de Webwinkel Vakdagen waren meerdere stands en lezingen gewijd aan de inzet van chatfuncties en chatbots. De belangrijkste discussie binnen deze vorm van marketing is de keuze tussen menselijk contact via de chat of de inzet van bots. Menselijk contact via een chatfunctie vergt meer van jouw klantenservice, maar is wél persoonlijker. Anderzijds kan het inzetten van bots veel werk uit handen nemen, maar chatbots zijn nog verre van perfect. Anno 2019 is een hybride vorm in onze ogen dan ook de meeste voor de hand liggende keuze. Hierin kun je de meeste basale en veelvoorkomende vragen door een bot laten beantwoorden. Wanneer de bot niet meer kan assisteren, bijvoorbeeld bij moeilijkere vragen, dan kan de mens ingrijpen om het contact verder op te pakken, totdat de zelflerende bot dit weer kan overnemen. De keuze voor de juiste tool is dus belangrijk. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen.

Voice search

Eind 2018 was de Google Home eindelijk te koop in Nederland. Daarmee werd de ‘slimme speaker’ meteen een bekend begrip bij het grote publiek. Hoe snel de trend van praten tegen een speaker opgepakt gaat worden, is nog onbekend en wellicht wordt 2020 pas hét jaar van voice search. 2019 is in ieder geval wel het jaar om voice search op de agenda te zetten. Zo kunnen wij je helpen om alvast na te denken over hoe je op het gebied van content zorgt dat je op tijd klaar bent voor de voice search revolutie

Loop voor op de trends

Op de hoogte zijn van de trends is stap 1, maar je gaat pas voorlopen op deze trends als je ook adapteert op basis van deze kennis. Behoefte om op basis van bovenstaande, of andere, onderwerpen te sparren hoe hierop in te spelen? Neem dan contact met ons op.