vision

Google CSS: de huidige status

vision

Lennart

7 juni 2019

Opeens was daar vorig jaar CSS Shopping. Het antwoord van Google op de beschuldigingen dat de concurrentie geen eerlijke kans kreeg op het Shopping platform van Google. Voordat we inzoomen op CSS Shopping anno 2019 is het misschien goed om heel even op te halen wat CSS Shopping ook alweer precies is.

Het CSS-programma maakt het mogelijk voor vergelijkingssites (bijvoorbeeld Beslist.nl) om ook op Google Shopping te adverteren. De vergelijkingssite kan dus de produceten van alle producten die aangesloten zijn op dat platform tonen in Google Shopping. Dit betekent dat een webshop op meerdere manieren producten kan aanbieden op het Shoppingplatform van Google. Namelijk rechtstreeks via Google maar ook via een of zelfs meerdere CSS partners.

Wat zijn de voordelen van CSS?

Via meerdere adverteerders je producten op Google Shopping laten zien klinkt dubbelop en inefficiƫnt. Echter, door het aanbieden van je producten via meerdere partijen kun je het bereik van je advertenties vergroten en vergroot je ook de kans dat iemand op een advertentie klikt die uiteindelijk bij jouw webshop uitkomt.

Het grootste voordeel is echter dat advertenties van een CSS partner goedkoper zijn dan advertenties via Google zelf. Om te laten zien dat Google de concurrentie een eerlijke kans geeft krijgen CSS partners korting op klikken die via hun platform gaan. Een CSS partner krijgt 20% korting op elke advertentieklik. Google Shopping is vaak verantwoordelijk voor een substantieel deel van de Google Ads klikken, 20% korting op deze klikken is voor veel partijen dus interessant.

Status anno 2019

Binnen korte tijd zijn er veel veranderingen doorgevoerd door Google. Zo is de kickback die men als adverteerder in 2018 nog kreeg op CSS campagnes geschrapt. Ook is het aantal CSS partners flink verminderd. Door het aanscherpen van de eisen is het wat lastiger om CSS partner te worden. Dit maakt de zoektocht, waarbij wij uiteraard kunnen helpen, naar een goede en betrouwbare CSS partner een stuk makkelijker.

Vanuit onze eigen ervaringen blijken de CSS campagnes een prima aanvulling op de huidige Google Shopping campagnes. Wanneer het resultaat van Google Shopping goed is, en wanneer er nog ruimte is in het budget dan zou CSS Shopping een uitkomst kunnen zijn. Het uitbreiden naar CSS zorgt er namelijk voor dat het bereik vergroot zal worden.

Benieuwd of CSS iets is voor jouw webshop? Neem dan gerust contact met ons op.