how to

COVID-19: Advies voor retail (inclusief online tips)

how to

Adriaan

15 december 2020

Gisteren was het ingrijpende bericht vanuit de overheid dat alle niet-essentiële winkels moeten sluiten. Een uitdagend jaar wordt passend afgesloten met een extra uitdagende maand. In deze blog willen we enkele adviezen delen voor iedere retailer die zijn deuren vandaag heeft moeten sluiten.

Zoekmachines

Het is belangrijk om je budgetten goed te besteden. Zet je lokale campagnes bijvoorbeeld uit zodat je niet meer adverteert op winkelbezoeken. Denk verder aan de volgende zaken:

  • Local inventory ads uitschakelen;
  • Call to actions veranderen (welke gericht zijn op winkelbezoek);
  • Bannercampagnes gericht op winkelbezoek uitschakelen of omvormen;
  • Zorg dat je je openingstijden aanpast op Google My Business;
  • Gebruik de COVID-19 update die hier speciaal voor gemaakt is:
    • Heb je meerdere vestigingen die je snel wil managen? Neem dan contact met ons op!
    • Mocht je bijvoorbeeld een nieuwe vorm van bezorgen activeren, pas dat dan ook aan in Google My Business;
    • Pas budgetten waar van toepassing aan.
    Website

    Je website is uiteraard één van je belangrijkste kanalen om met je klanten te communiceren.

    • Plaats een banner op je homepage dat je gesloten bent en communiceer eventuele alternatieve acties hierin. Benoem ook duidelijk je USP's;
    • Plaats een waarschuwingsbalk of pop-up als iemand op de site komt dat je fysieke winkel gesloten is maar online dezelfde service biedt. Niet iedereen ziet jouw homepage;
    • Plaats informatie op je winkel/contactpagina dat je gesloten bent en communiceer eventuele alternatieve acties.
    Communiceren

    Blijf communiceren naar je klanten. Blijf positief en kom met opties voor je klanten om je te steunen. Bijvoorbeeld door cadeaubonnen aan te schaffen, reviews te plaatsen of je te volgen op socials.

    • Denk daarnaast aan e-mailcampagnes gericht op online verkoop;
    • Blijft regelmatig posten op sociale kanalen. Denk aan 'shop the look' posts, kerstcollecties of accessoires/cadeautjes;
    • Verander je 'bio' waarin je de opties opsomt of doorverwijst naar een aparte webpagina;
    • Overweeg via Facebook/Instagram producten te delen en laat mensen deze via DM bestellen;
    • Of pas de geautomatiseerde manier via een datafeed toe: Instagram / Facebook Shopping.
    • Vergeet ook de openingstijden niet op Facebook bij je winkel(s)!
    • Pas je omslagfoto op sociale netwerken aan met teksten als 'ONLINE BESTELLEN' of een overlay met bijvoorbeeld: 'Vestiging(en) gesloten, online 24/7 open'.
    TIPS

    We hebben nog een paar ideeën om je verder te helpen:

    • Overweeg een online adviesservice. Je winkelpersoneel kan hiervoor ingezet worden. Gebruik hiervoor kanalen als Zoom, Facetime, Skype, WhatsApp, et cetera;
    • Overweeg een cadeau / inpak service aan te bieden voor mensen die het leuk vinden jullie product als kerstgeschenk te geven, zeker nu kerst met minder familie en vrienden gevierd kan worden;
    • Overweeg naast korting iets extra's aan te bieden zoals (kerst)goodies of iets anders leuks bij een bestelling. Werk bijvoorbeeld samen met andere lokale retailers hierin;
    • Overweeg bij een bestelling boven €X een fles wijn of bubbels mee te geven;
    • Lokaal winkelpersoneel inzetten om (gratis) te bezorgen. 5km rondom de winkel bijvoorbeeld nog dezelfde dag;
    • Denk ook aan dingen zoals je standaard telefoon tekst als iemand naar de winkel belt en benoem daar de mogelijkheden.
    • Begin met windows shopping via social media. Voor zie je etalage of collectie in de winkel van nummertjes, maak een mooi filmpje dat op social media wordt geplaatst en laat mensen met het nummer contact opnemen om het thuis te laten bezorgen.
    • Maak een virtuele tour van je winkel zodat klanten thuis je winkel en collectie kunnen bekijken. Een mooie manier om je identiteit ook online uit te stralen! Combineer het met bovenstaande tip (nummers toevoegen aan je collectie) zodat mensen makkelijk online kunnen bestelen op basis van wat ze zien.
    • Zit je om capaciteit verlegen voor bovenstaande initiatieven? Zoek contact met mensen die nu geen of minder werk hebben.
    • Het lokale taxibedrijf kan ingeschakeld worden voor (same day?) delivery nu de grote logistieke bedrijven vastlopen.

    Uiteraard staat jouw contactpersoon klaar om te ondersteunen. Mocht je die niet hebben omdat je nog geen klant bij Multiply bent, geen probleem. We staan klaar om ook jou te helpen. Neem hier contact met ons op.